Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis
Saya tertarik dengan isu bidas-membidas di antara Perdana Menteri ke-5 yang bakal berundur dengan mantan Perdana Menteri ke-4 kita. Beberapa hari yang lalu Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi telah membidas Tun Dr Mahathir Mohamad secara terbuka lagi. Katanya, siapa Tun untuk bersuara lantang dan kononnya cuba mahu berlagak menjadi Pengarah Pemilihan Umno sedangkan Tun kini berada di luar Umno.

Dato' Seri Abdullah dilihat begitu ketara amat tidak berpuashati dan gusar sekali dengan segala kenyataan dan pandangan Tun Dr Mahathir di dalam blog www.chedet.com berkenaan isu pemilihan pemimpin tertinggi Umno yang kini hangat menerima pencalonan. Beliau sungguh tidak senang apabila Tun menyuarakan pendapat bahawa sekiranya Dato' Seri Najib menduduki jawatan Presiden Umno dan sekaligus dilantik sebagai Perdana Menteri menggantikannya nanti, semua kroni-kroni yang pro-Abdullah selama ini wajar digugurkan jika mahu mengadakan perubahan atau reformasi di dalam pentadbiran parti dan kerajaan.

Saya hairan apabila melihat Dato' Seri Abdullah sebagai Perdana Menteri yang masih memegang jawatan ternyata takut pada bayang-bayangnya sendiri. Beliau sedar bahawa diri beliau amat lemah di segi pengaruh dan sokongan rakyat maka sebab itulah beliau suka pula mengaitkan kesalahan Tun Dr Mahathir yang cuma bersuara memberi pandangan di dalam blog. Jika beliau tahu siapa Tun dibandingkan dengan diri beliau yang masih berkuasa kenapa harus khuatir dan gentar walau apa pun yang Tun ingin perkatakan?

Maka situasi ini dapat menjelaskan kepada rakyat bahawa betapa Tun Dr Mahathir masih berpengaruh dan segala idea-idea bernas Tun masih diperlukan oleh sebilangan besar rakyat termasuklah barisan para pemimpin. Di saat-saat menunggu masa mengundurkan diri sudah tentulah Dato' Seri Abdullah terasa dirinya semakin hambar di segi sokongan malahan beliau sedia maklum bahawa pemergiannya dari takhta pucuk pimpinan sebenarnya sangat dialu-alukan secara tidak langsung.

Di ketika ini barulah beliau sedar ada di kalangan penyokong pro beliau selama ini hanyalah hipokrit semata-mata kerana di antara golongan tersebut dahulunya terpaksa akur mengipas beliau untuk menghentam hebat Tun tetapi kini ada di antaranya telah mula memberi perhatian semula kepada pandangan Tun serta ingin berkawan semula dengan Tun Dr Mahathir.

Situasi inilah yang mungkin menyebabkan Dato' Seri Abdullah merasa amat tidak senang sehingga terpaksa mereka-reka cerita bodoh yang sebegitu rupa. Tindak-tanduk perilaku dan bidasan kenyataan Dato' Seri Abdullah terhadap Tun Dr Mahathir itu sebenarnya telah sekali lagi mencemarkan maruah diri beliau sendiri tanpa beliau sedari. Itulah kelemahan diri beliau yang amat jelas yang mampu dilihat dan dinilai rakyat. Pada hakikatnya Dato' Seri Abdullah tidak pernah bersikap pro dan waras di dalam menangani sesuatu isu.

Akhirnya setelah beberapa hari berlalu maka barulah Tun Dr Mahathir mula menjawab bidasan Dato' Seri Abdullah itu melalui tajuk "Bidas Membidas" di dalam blog beliau. Nyata sekali kita mampu melihat betapa Tun adalah seorang tokoh pemimpin yang cemerlang, gemilang dan terbilang kerana begitu tenang dan mampu mengulas apa sahaja fitnah, tuduhan dan sangka buruk Dato' Seri Abdullah terhadapnya.

Sepertimana yang saya komen di dalam topik "Kemuncak Pemilihan Umno" sebelum ini di ruangan blog Pemuda Pelapis ini, sesiapa sahaja adalah berhak untuk bersuara, maka ianya tidak harus dianggap sebagai suatu kesalahan. Malaysia sebagai sebuah negara yang mengamalkan demokrasi adalah sebuah negara yang memberikan hak untuk rakyat bersuara. Soal mereka berada di dalam Umno atau pun di luar Umno itu bukan perkara pokok atau masalahnya.

Apabila perihal ini cuba dijadikan satu isu oleh Dato' Seri Abdullah, secara tidak langsung kita dapat menilai bahawa beliaulah pemimpin yang paling tidak bertanggungjawab sama sekali yang suka memanipulasi setiap kenyataan dan pandangan orang lain di dalam usaha-usaha tidak baik yang cuba menagih simpati murahan daripada rakyat dan segelintir kroni-kroni yang pro-Abdullah.

Nasihat saya secara peribadi kepada Dato' Seri Abdullah, hentikanlah usaha mencari kesalahan orang lain. Seorang pemimpin yang baik itu adalah pemimpin yang senantiasa bermuhasabah diri sendiri dan memperbaiki setiap kelamahan yang ada pada dirinya demi khidmat dan bakti terhadap rakyat dan negara. Menuding jari kepada orang lain tidak mampu menyelesaikan apa-apa masalah serta tidak membawa sebarang keuntungan ke arah perubahan yang lebih positif.

2 Responses
  1. Anonymous Says:

    Salam Pemuda Pelapis,

    Itulah pasal Pak Lah takut pada kelemahan diri sendiri sehingga menyalahkan sesiapa sahaja yang komen ke atas diri beliau. Dia tidak boleh menerima kenyataan betapa dia telah ditolak oleh seluruh rakyat sejak awal2 lagi. Bilamana kepengaruhan Tun Dr M kembali menyerlah dan pandangan Tun Dr M mula didengari semula oleh pemimpin Pak Lah merasa risau dan tak senang hati. Sudah2 la Pak Lah mencemuh Tun Dr M, cemuhlah diri sendiri yg dah melintangpukangkan negara dan ekonomi rakyat.


  2. Salam kembali saudara Ismail...

    Itu dia... tahu takpe!
    Yang mana tahu jangan buat-buat tak tahu...