Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis
Di saat-saat kemuncak pemilihan inilah seluruh rakyat khususnya ahli-ahli Umno sendiri di semua peringkat bakal dihidangkan dengan segala janji-janji manis oleh para pemimpin yang bertanding merebut jawatan-jawatan tertinggi parti bagi meraih sokongan agar mencalonkan mereka serta mengundi mereka nanti.

Kalau pada PRU kita melihat persaingan sengit di antara parti-parti yang bertanding tetapi di dalam pemilihan Umno ini, hanyalah untuk orang-orang Umno sahaja tanpa campurtangan mana-mana parti lain. Namun begitu di luar sana tetap ada suara-suara parti lawan yang sama-sekali tidak diundang. Pendekata orang luar yang tidak berkenaan tetap tidak mahu duduk diam seolah-olah parti mereka yang hendak bersidang nanti. Pelik jugak ye! Sebenarnya tidak.......

Apa pun keadaannya kita tidak boleh hendak menyalahkan pemimpin-pemimpin parti lain kerana mereka hanya sekadar bersuara sahaja sedangkan mereka tiada kuasa atau tiada hak untuk campurtangan di dalam pemilihan Umno apatah lagi untuk mencalonkan pemimpin pilihan. Jauh sekali untuk mengundi pada pemilihan akan datang. Kita harus beri peluang semua pihak memberi pandangan kerana mereka juga tetap warganegara walaupun mereka bukan terdiri daripada golongan parti pemerintah.

Para pemimpin Umno tidak wajar memandang ringan terhadap segala pandangan yang disuarakan andaikata ianya bermanfaat untuk diambilpakai. Masalahnya adakah orang-orang Umno bersedia mahu mendengar dengan hati penuh terbuka? Janganlah kita sering memandang negatif jika idea-idea baik itu datangnya daripada para pemimpin parti lawan. Yang elok itu wajar dipertimbangkan, yang benar-benar negatif tidak harus dilayan.

Pada pandangan saya, ada baiknya suara-suara luar perlu juga diberikan perhatian dan pertimbangan. Di kalangan para pemimpin pembangkang pun ada di antara mereka yang dahulunya pernah duduk sebaris di dalam kabinet kerajaan pemerintah. Maka itu sudah pasti di antara mereka dari pembangkang itu lebih mengetahui sedikit-sebanyak latarbelakang para pemimpin Umno yang mana yang wajar diberi keutamaan untuk dicalonkan bagi sesuatu kerusi yang dipertandingkan dalam pemilihan Umno akan datang.

Saya amat tertarik dengan kemuncak pencalonan bagi perebutan jawatan-jawatan di dalam Umno sehingga kelu lidah untuk berkata-kata menyebabkan kebelakangan ini sukar hendak menulis banyak topik-topik baru bagi mengisi blog Pemuda Pelapis meskipun pada hakikatnya terlalu banyak isu-isu jika mahu diulas. Dalam ketertarikan hati terhadap situasi ini, ada juga perkara-perkara yang menggelikan hati saya serta rakan-rakan. Di antaranya apabila saya melihat gelagat para pemimpin Umno yang melobi agar dicalonkan bagi jawatan-jawatan tertinggi parti khususnya untuk jawatan Presiden, Timbalan Presiden, Naib Ketua, Ketua Pemuda, Naib Ketua Pemuda, Ketua Wanita dan Ketua Puteri. Yang lain-lain di bawahnya agak kurang menarik minat saya serta tidaklah melucukan sangat.

Kenapa agaknya saya begitu gelihati dan terasa lucu? Saya percaya dan yakin, ada di antara anda juga mungkin sama seperti saya apabila dikala inilah para pemimpin Umno semuanya dilihat tanpa malu untuk masuk bakul dan angkat sendiri. Gelagat ini makin hari kian ketara dilihat oleh kita di mana-mana sahaja mesyuarat bahagian. Pemimpin-pemimpin Umno yang mahu bertanding merebut jawatan pula, waktu inilah masanya untuk mereka berhempas-pulas berfikir untuk menabur segala janji-janji manis belaka. Soal mampukah untuk mereka mengotakan janji-janji itu tidak dipedulikan malahan yang penting asalkan dapat melobi bahagian-bahagian yang bermesyuarat agar mencalonkan mereka.

Sebagai rakyat yang prihatin terhadap jatuh bangunnya tanahair yang tercinta ini, saya wajar bersuara untuk mengemukakan sedikit pandangan. Nasihat saya kepada semua perwakilan ke persidangan Umno nanti, agar gunakanlah fikiran dengan sewaras-warasnya di dalam membuang undi bagi memilih calon yang benar-benar berhati waja yang mahu memperjuangkan parti dan negara demi rakyat jelata dan bukan atas dasar kepentingan peribadi. Oleh itu bermula daripada mesyuarat bahagian haruslah mencalonkan pemimpin yang benar-benar difikirkan layak untuk memegang jawatan-jawatan tertinggi.

Mungkin suara saya hanya kecil sahaja yang mana mungkin langsung tidak akan dipandang oleh para pemimpin tetapi pucuk pimpinan haruslah bermuhasabah dari mana asal-usulnya mereka dahulu kalau bukan dari bawah seperti saya juga? Beradanya mereka di puncak sekarang juga adalah kerana sokongan daripada akar umbi. Tetapi kekalkah mereka untuk terus berada di situ seandainya mereka alpa dan terus bongkak? Ingatlah dan ambillah iktibar daripada apa yang telah berlaku di sepanjang di bawah pentadbiran Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi. Rakyat sudah pandai memberontak sehingga 6 negeri di Semenanjung begitu mudah jatuh ke tangan pembangkang. Oleh itu janganlah terus leka dan syok sendiri semuanya di dalam mengejar untuk merebut jawatan-jawatan penting di peringkat tertinggi.

Ibaratnya bagaikan anda mengukur baju di badan sendiri sebelum berangan-angan untuk melobi agar dicalonkan ke jawatan-jawatan penting. Teraju negara wajar dipimpin oleh seseorang yang amat berwibawa yang beridea bernas yang mampu membawa satu perubahan yang luarbiasa. Situasi sekarang amat berbeza daripada sebelumnya. Jika silap percaturan pada pemilihan Umno sebagai parti tulang belakang kepada Barisan Nasional pada kali ini, nescaya usaha-usaha pemulihan kepercayaan rakyat dan sokongan rakyat terhadap Umno hanya akan tinggal kenangan bak kata mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. Akhirnya Umno hanya akan berkubur serta luput daripada sejarah sebagai sebuah parti yang memperjuangkan kemerdekaan negara.

Untuk perhatian saudara dan saudari semua. Gambar terbaru yang saya letakkan di atas itu memberi seribu makna jika mahu diulas tetapi saya percaya anda semua lebih matang untuk menilai pendirian warga Umno seperti saya di akar umbi dengan sebenar-sebenarnya. Kita tidak mahu kemuncak pemilihan kali ini bakal membawa satu penentuan yang lebih menghuru-harakan keadaan daripada apa yang telah sedia-ada. Jatuh bangunnya negara bertitik-tolak daripada sekarang jika mahu mengambilkira sedikit nasihat dan pandangan saya ini walaupun suara saya amatlah kecil sekali jika mahu dinilai. Maka itu berwaspada dan berhati-hatilah! Cegah sebelum parah!

0 Responses