Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis
Kelmarin Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tan Sri Tengku Ahmad Rithaudeen Tengku Ismail telah mengeluarkan arahan melarang penggunaan blog untuk berkempen oleh calon-calon yang bertanding di peringkat Majlis Tertinggi parti pada Mac 2009 akan datang. Katanya ia melanggar tata-etika parti dan mana-mana pemimpin atau ahli-ahli parti yang mengingkari arahan akan dikenakan tindakan disiplin.

Semalam pula beberapa pemimpin Umno seolah-olah melahirkan rasa kesal dan kurang berpuashati dengan kenyataan arahan tersebut dan meminta agar ianya diperjelaskan dengan lebih terperinci supaya difahami oleh semua calon yang bertanding bagi mengelakkan kekeliruan.

Berikut ini saya paparkan kembali petikan penuh kenyataan mereka yang disiarkan di portal Utusan Malaysia atau anda boleh juga merujuk kepada pautan asal di sini.

Larangan kempen guna blog perlu jelas

KUALA LUMPUR 23 Dis. - Larangan menggunakan blog sebagai kaedah untuk berkempen perlu diperjelaskan dengan lebih terperinci memandangkan pemilik blog terutama di kalangan ahli dan pemimpin UMNO agak ramai pada masa ini.

Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Muhammad Muhd. Taib berkata, perkara itu perlu dinyatakan dengan jelas kerana blog ada kalanya menjadi wadah terbaik bagi meluahkan pandangan mengenai sesuatu isu yang hangat diperkatakan dalam masyarakat di samping membolehkan rakyat mengikuti tindak tanduk dan aktiviti pemimpin mereka.

"Apabila diadakan sidang akhbar, ramai pemimpin yang memberikan maklum balas terhadap isu semasa, contohnya berkaitan naik turun harga barangan dan keesokan harinya komen mereka akan disiarkan dalam media. Jika pemimpin terbabit menulis perkara yang sama dalam blog pula, adakah itu dilihat sebagai berkempen dan boleh dijatuhkan hukuman," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan Lembaga Disiplin UMNO memberi amaran kepada bekas Ketua UMNO Bahagian Hulu Langat, Datuk Ahmad Kuris Mohd. Nor kerana berkempen menggunakan blog semasa pemilihan bahagian yang lalu.

Lembaga Disiplin menyatakan berkempen menggunakan blog itu adalah bertentangan dengan tata etika ahli UMNO.

Tambah Muhammad, jika perkara-perkara yang dipaparkan dalam blog semuanya boleh ditafsirkan sebagai berkempen, pengurusan UMNO perlu mengeluarkan surat meminta semua pemilik blog dalam kalangan ahli dan pemimpin parti menutup blog masing-masing.

"Saya pun akan menutup blog saya jika ia memang bertentangan dengan apa yang terkandung dalam tata etika ahli UMNO," katanya.

Ketua Penerangan Puteri, Datuk Shahniza Samsuddin pula berkata, penerangan lanjut berhubung blog adalah penting kerana bimbang ada ahli UMNO terkeliru dengan maksud larangan itu tanpa disedari.

"Saya menggunakan blog saya di alamat http://www.pink-ants.blogspot.com/ untuk berkomunikasi dan mendampingi rakan-rakan Puteri dari seluruh negara, adakalanya saya turut memuatkan isu-isu yang berkaitan dengan politik semasa, adakah itu juga tidak dibenarkan," katanya.

Jelas beliau, mungkin ramai ahli atau pemimpin UMNO yang masih kabur dengan kedudukan blog dalam kempen untuk pemilihan jawatan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tualang Sekah, Nolee Ashilin Mohd. Radzi berkata, blog adalah satu sumber untuk mengatasi jurang antara ahli dan pemimpin.

"Hakikatnya, calon-calon harus dikenali oleh semua ahli, sekadar jumpa dengan perwakilan sahaja adalah tidak memadai kerana calon-calon ini akan menerajui kepimpinan bagi semua ahli dan bukan sekadar perwakilan sahaja," katanya.

Justeru, katanya, ahli-ahli perlu dibenarkan menggunakan blog, asalkan ia tidak melanggar tataetika berkempen yang ditetapkan parti.

Macam mana ni jika pemimpin Umno sendiri yang mempertikaikan arahan? Perlukah Lembaga Disiplin Umno menjawab balas setelah arahan dikeluarkan? Sejak bila pula blog boleh diistilahkan sebagai melanggar tata-etika parti? Kenapa selama ini arahan yang sama tidak pernah dikeluarkan? Apakah sesudah menyedari betapa hebatnya penangan blog yang telah merubah secara drastik keputusan PRU12 yang lalu?

Nampaknya semakin hari semakin terserlah seribu satu cerita celaru dan keliru di dalam Umno. Sebagai sebuah parti tunggak BN dan kerajaan pemerintah, Umno adalah tulang belakang kerajaan. Jika beginilah sudahnya pekong yang terbuka antara sedar tidak sedar pertikaian sesama sendiri, padanlah pun Malaysia dipimpin oleh barisan kepimpinan yang sering keliru dan mencelarukan.

Kesimpulannya, keputusan PRU12 yang lalu memang satu penangan yang cukup hebat sehingga memberi kesan kecelaruan dan kekeliruan berpanjangan kepada Umno. Serba-serbi menjadi tak kena dengan kepimpinan Umno. Pertelagahan pandangan tidak lagi mampu dibendung oleh para pemimpinnya sesama sendiri. Hal sedemikian sewajarnya dibincangkan secara tertutup tetapi tanpa rasa malu ianya didedahkan sebagai rujukan umum.

Maka dengan ini sekali imbas pun kita semua mampu untuk menilai sejauh mana tahap pemikiran para pemimpin Umno sekarang yang dikatakan pemimpin. Rasa-rasanya adakah mereka ini berada di landasan yang betul menuju Wawasan 2020 bagi merealisasikannya tepat pada masa? Tambah-tambah pula desas-desus mengatakan tahun 2009 bakal menjadi tahun kemelesetan ekonomi sedunia yang sudah tentunya kita akan turut terbabit sama.

Malas nak cerita panjang-panjang. Entahlah! Sukahatilah Labu!

4 Responses
  1. Anonymous Says:

    manusia dgn lembaga (hantu) berurusan mana ada persefahaman sbb tu takde hasil yg positif


  2. Ismail Says:

    Saudara,

    Betul ini soal dalaman parti tak patut dibincangkan secara umum. Lembaga Disiplin UMNO mengurustadbir hal ehwal disiplin ahli2 parti dan bukan soal masyarakat am. Mat Taib dan lain2 org UMNO tak seharusnya persoalkan di media sepatutnya mereka bersemuka dengan Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO utk mencari jawapan secara tertutup.



  3. alerts Says:

    After reading the information, I may have different views, but I do think this is good BLOG!
    runescape powerleveling