Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis
Persoalan ini bukanlah sesuatu yang baru malahan sejak selepas kejadian bencana yang menimpa Highland Tower lagi ianya telah difailkan hingga ke mahkamah namun pada ketika itu MPAJ bernasib baik kerana terlepas daripada menanggung liabiliti mengikut laporan media.

Kali ini saya rasa amat wajar untuk semua mangsa yang terbabit di dalam kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa memfailkan saman mereka ke mahkamah setelah pihak MPAJ tidak mengambil endah dan tidak mempedulikan segala laporan dan aduan awal yang pernah dibuat mereka. Saya kira sudah tibalah masanya kali ini MPAJ wajar diberikan satu tamparan dan pengajaran yang cukup hebat oleh semua penghuni sekitar dan mangsa-mangsa yang terbabit di dalam kejadian.

MPAJ merupakan PBT yang bertanggungjawab meluluskan projek-projek di sekitarannya maka seharusnya bertanggungjawab terhadap hakisan tanah yang berlaku sehingga runtuh menimbus rumah-rumah mangsa sementelah pula telah gagal bertindak dengan segala aduan-aduan penduduk di situ sebelum ini. Akibat sikap ketidakprihatinan MPAJ menangani aduan yang dibuat maka bencana demi bencana telah menimpa penduduk sehingga mengorbankan banyak nyawa dan harta-benda.

Tidak hanya di Bukit Antarabangsa sahaja tetapi banyak lagi kawasan-kawasan merbahaya di bawah jajahan MPAJ yang perlu dibuat pemantauan. Contohnya semua kawasan-kawasan bertanah tinggi dan bertebing tinggi di persekitaran seperti di Taman Melawati, Ukay Perdana, Ukay Heights, Lembah Jaya, Taman Bukit Indah dan sebagainya.

Menurut seorang sahabat saya yang tinggal di sebuah apartmen di Taman Bukit Indah, Ampang berhampiran lereng bukit dan beberapa kondominium di sekelilingnya, tanda-tanda retak bangunan telah lama kelihatan dan telah diadukan kepada pihak MPAJ beberapa tahun yang lalu melalui pengurusan apartmen tempat tinggalnya namun sehingga kini tiada sebarang tindakan yang diambil oleh pihak MPAJ. Aduan mereka diibaratkan "umpama anjing menyalak bukit" sehingga kini terus sepi tanpa sebarang tindakan susulan.

Ditambah pula dengan kerja-kerja kuari di sebalik bukit di kawasan berdekatan Bukit Belacan yang saban hari meletupkan batu-batu besar sehingga menggegarkan bangunan apartmen dan kondominium di kawasan sekitar lebih memburukkan lagi keadaan yang telah sedia retak. Nampaknya tiada usaha-usaha pemantauan dilakukan oleh pihak MPAJ dan juga tiada arahan dikeluarkan oleh MPAJ agar kerja-kerja meletup batu di situ dihentikan demi keselamatan penduduk sekitar.

Dengan kejadian demi kejadian buruk yang berlaku ini, saya menyeru kepada semua pihak media cetak dan media elektronik agar dapat tampil membuat liputan dengan bukti-bukti bergambar dan bervideo untuk dimajukan kepada pihak kerajaan khususnya Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan agar tindakan segera dapat diambil oleh pihak MPAJ selaku PBT di kawasan Ampang Jaya.

Kalau pepatah sering berkata "sudah terhantuk baru terngadah" tapi nampaknya MPAJ layak diumpamakan sebagai pihak berkuasa tempatan yang sememangnya buta dan tuli kerana setelah banyak kali terhantuk pun masih juga tidak terngadah. Mungkin dengan saman yang berjuta atau berbilion ringgit sahaja yang boleh menyedarkan mereka.

Oleh itu saya menyokong penuh agar semua pihak memfailkan saman terhadap MPAJ dengan kadar segera sebagai satu pengajaran atas kemalasan mereka menjalankan tugas sebaliknya hanya memakan gaji buta (duit haram untuk mengisi perut keluarga) setiap bulan untuk bertahun-tahun lamanya. Semoga selepas disaman mereka akan lebih bertanggungjawab menjalankan tugas demi keselamatan nyawa-nyawa penduduk.

Saya baru sahaja memuatkan undian di sebelah kanan blog ini dan sama-samalah kita mengundi sebagai sokongan bahawa MPAJ amat wajar disaman.

4 Responses
  1. Anonymous Says:

    yes sir wa sokong pendapat lu beb mmg mpaj patut disaman biar terkangkang byr saman berbilion pd semua yg menyaman


  2. Anonymous Says:

    samey jange tok samey mugo dio kure ajar dok oh tok sey tggjwb. doh la malah wak khejo. pade muko mpaj.


  3. Anonymous Says:

    Salam PP

    Memang wajar disaman jika selepas diselidik dgn adanya bukti aduan2 yg tak diambil tindakan. PBT ni mmg besar kepala mcm dunia ni mak bapak dia yg punye. Timbalan YDP Ampang Jaya mlm td buat kenyataan bahlol dan bangang setelah ada penduduk mengamuk marah MPAJ. Letak jawatan la woi...


  4. azreen Says:

    Apabila ditimpa musibah kita yang selamat seharusnya bersyukur dan bermuhasabah di atas kejadian yang menimpa ini..Tetapi apa yang ditunjukan oleh segelintir penduduk di kawasan ini adalah sebaliknya..mereka lebih sayangkan harta benda dan wang ringgit mereka..
    kini mereka menunding jari kearah pihak berkuasa dan kerajaan..nk dkatakan kurang bijak mereka akn marah kerana mereka terdiri drpd golongn profesional..buta dan pekakkah mereka? mustahil mereka tidak tahu tentang larangan kerajaan berkenaan pembinaan di kwsan lereng bukit..tapi mereka beli dan bina juga rumah disitu..pemaju pula memanipulasi kedaan demi keuntungan dan pbt mungkin meluluskan projek berkenaan dgn anggapan jumlah kutipan cukai pintu dan cukai tanah dapat ditinggkatkan dengan wujudnya projek-projek perumahan baru..

    bagi saya bukan satu pihak yang bersalah dalam kejadian ini..