Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis

Selasa, 10 Mac 2009: Bajet Mini sejumlah RM60 bilion yang telah diumumkan oleh Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak sebagai pakej rangsangan ekonomi kedua adalah satu belanjawan mini yang sungguh memberangsangkan. Semoga khabar indah ini akan menjadi lebih indah jugalah rupanya pada realiti nanti.

Kita berharap dengan pembentangan bajet sejumlah itu ianya benar-benar dapat menepati sasaran dan mencapai matlamatnya di dalam mengharungi kegawatan ekonomi sebagaimana yang telah dihuraikan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga selaku Menteri Kewangan di dalam ucapannya di Dewan Rakyat semalam.

Namun begitu di pihak pembangkang masih lagi "soksek-soksek" kedengaran ada yang tidak berpuashati dengan bajet tersebut. Paling ketara apabila Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng (DAP) mengutarakan cabaran kenapa bajet itu tidak digenapkan sahaja kepada RM100 bilion?

Inilah jenis makhluk yang tidak pernah bersyukur dan tidak tahu mengucapkan terima kasih di atas kebaikan yang telah diusahakan oleh kerajaan pusat. Ada saja yang tidak kena dan tidak memuaskan hati beliau (Ops terlupa, beliau Cina lahanat mana tahu erti syukur). Kata pepatah, "dah diberi betis, nakkan peha" pula.

Kenyataan beliau itu sebenarnya hanya ditertawakan orang kerana sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang (kerajaan pakatan haram PR), beliau sendiri telah gagal mentadbir Pulau Pinang dengan baik bila mana beliau gagal menangani pelbagai isu-isu rakyat di negeri tadbiran beliau sendiri.

Selepas 8 Mac 2008 lalu, kerajaan pakatan haram PR Pulau Pinang telah gagal mengotakan banyak janji manifestonya terhadap rakyat khususnya di dalam menjadikan kerajaannya sebagai sebuah kerajaan berkebajikan.

Terbaru Lim Guan Eng mengakui secara terbuka bahawa beliau telah gagal di dalam usahanya membasmi kemiskinan tegar sepertimana yang diketahui umum tempohari tetapi tidak malu campurtangan dan nak mengomel tindakan yang dibuat oleh kerajaan pusat tadbiran BN ke arah membantu mengatasi krisis kelembapan ekonomi sedunia.

Lain kali sebelum mencelah, cerminlah keupayaan diri sendiri dahulu. Janganlah buat malu ketua pembangkang (Anwar) yang bersekutu dengan pemimpin sebodoh Lim Guan Eng ini. Buktikan sesuatu kejayaan sendiri sebelum mempertikaikan perancangan dan tindakan orang lain.

Dalam pada mempertikaikan pakej rangsangan ekonomi kedua yang dibentangkan oleh TPM ini, beliau tanpa segan silu turut bertanya apakah bajet untuk kerajaan Pulau Pinang ketika di Dewan Rakyat. Alahai macam ini punya manusia pun ada ke? Betul-betul tak tahu malu punya pemimpin.

4 Responses
  1. Anonymous Says:

    sebelum bajet dibentangkan, ada yang megatakan jumlahnya RM10bn.

    masa tu guan eng kata, RM10bn tak cukup. kena tambah jadi RM50bn.

    tapi bila ds najib bentangkan sebanyak RM60bn, dia cakap lain pula.

    sore looser dan haprak punya orang.

    pak ngah santan


  2. gedebe Says:

    yo lo doh nate kapir tu gak


  3. Anonymous Says:

    Sore looser sour grape kiasu don want to lose kepochi.
    Dia belajar jurukira sama dengan LABU LCT punye pencadang.Dua dua jurukira.Prinsip akaun adalah O P M.
    Untung saya punya.
    Rugi gahmen punye.
    Mahu cepat mahu baik hutang pun mahu, tak bayar lagi bagus.
    changkat lobak.
    arjuna waspada.


  4. Taiko Says:

    Pakatan Rakyat mana ada pemimpin yg berkaliber selain Anwar kaki temberang. Tu pun sebab dia bijak belit sana belit sini kalau tidak hampeh.

    Guan Eng ingat dia boleh ikut rentak Anwar putar belit tapi takde talent kantoi. Muka depa ni mana tahu malu bro. Org kaki kelentong mana nak ingat semalam dia kelentong apa. 10 billion tak cukup mintak 50 billion. Dah bagi 60 billion pun suruh tambah sampai 100 billion. Pungkok mak dia la cina lahawau.