Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis
Sabtu, 7 Mac 2009: Semalam perhimpunan dan perarakan membantah PPSMI berlangsung dari Masjid Negara melalui Kg Atap menuju ke Istana Negara telah berakhir dengan berpuluh das tembakan gas pemedih mata oleh FRU ke arah kumpulan tersebut dan 124 orang telah ditahan.

Apa yang mampu dikatakan, PDRM terus dicemuh dan dicaci pihak-pihak yang sentiasa tidak pernah berpuashati. Segala tindakan polis di dalam menjaga ketenteraman awam sengaja disensasikan oleh puak-puak yang tidak bertanggungjawab. Andaikata pakatan haram jadah PR memerintah pun mereka tetap mengerah anggota polis untuk berkawal jika situasi yang sama berlaku, jadi apa bezanya?

Tindakan berniat jahat yang cuba memburukkan imej dan reputasi PDRM ini jelas didengari apabila sekumpulan budak-budak muda pakatan haram jadah PR dengan sengaja melaungkan "hoi! bunuh orang ke woi" , "macam yahudi ke woi" dan "perangai macam anjing" berulang kali yang kononnya tembakan gas pemedih mata oleh FRU itu sebagai tindakan ganas pihak polis yang cuba membunuh kumpulan mereka.

Kebenaran ini dapat dilihat dan didengar di laman web youtube.com yang telah dimuatkan oleh golongan pakatan haram jadah PR. Sememangnya kumpulan tersebut berniat jahat dengan tujuan menampakkan keburukan PDRM di mata orang luar sepertimana yang saya sendiri pernah dengari perancangan mereka sebelum ini. Klik di sini untuk melihat contoh video berkenaan.

Sesetengahnya pula ada menulis dalam beberapa komentar yang berbau fitnah kononnya anggota dan pegawai Melayu PDRM menggunakan tag nama Kristian dan yang Hindu menggunakan tag nama Melayu pada uniform. Anggota dan pegawai polis ini juga dikatakan tidak memakai nombor pengenalan polis pada uniform masing-masing. Apakah benar atau sengaja ditokok tambah bagi meyedapkan cerita mereka?

Imej dan reputasi polis sentiasa dilihat tidak baik di mata pihak pembangkang tetapi di dalam masa yang sama mereka juga masih terus menggunakan khidmat pihak polis untuk membuat sebarang laporan berkait ugutan, meminta perlindungan dan sebagainya. Bila disindir mereka pandai menjawab itu sebagai tanggungjawab polis tapi soal menjaga keamanan tidak pula diterima sebagai tanggungjawab polis. Apakah makna semuanya itu? Bukankah hipokrit namanya? Bila menguntungkan mereka maka mereka sokong tapi bila tidak menguntungkan mereka sesedap mulut mereka mengutuk.

Isu PPSMI cuba digembar-gemburkan oleh pihak pakatan haram PR sebagai mengambil kesempatan terhadap bangkangan yang dibuat oleh badan-badan NGO. Dari isu yang kecil kini menjadi besar sedangkan ianya boleh dirundingkan secara lebih berhemah sebagai manusia yang hidup bertamadun namun rusuhan di jalanan lebih menjadi pilihan utama kepada golongan yang berakal senteng tersebut.

Kononnya pada dasar mahu memperjuangkan bahasa ibunda (Bahasa Melayu) sebagai bahasa pengantar di dalam pembelajaran matematik dan sains tetapi apa yang diperjuangkan itu sendiri tidak serupa bikin dan jauh sekali menepati sasarannya.

Kerana apa? Kerana mereka (khususnya pakatan haram jadah PR) mengenepikan bangsa Melayu sebaliknya memperjuangkan kesamarataan semua bangsa sedangkan mereka terlepas pandang dari manakah datangnya Bahasa Melayu itu kalau tidak wujudnya bangsa Melayu?

Lebih-lebih lagi golongan yang memusuhi Melayu ini adalah golongan Melayu sendiri (Melayu pakatan haram jadah PR) yang mungkin sudah beranggapan bahawa mereka kini telah menjadi Melayu moden dan bukan lagi Melayu asli.

Ada pula yang nak mengaku Melayu pun malu tetapi tidak sedar keturunannya memang Melayu asli. Ini jelas diperhatikan di sesetengah blog budak-budak pakatan haram jadah PR. Golongan ini adalah golongan Melayu paling bangsat yang pernah ditemui dalam sejarah negara sejak merdeka.

Satu hari nanti tidak mustahil budak-budak haram jadah ini pun malu nak mengaku dirinya Islam. Sikit-sikit lama-lama akan berjangkit. Tunggu masa yang menentukan kebenarannya. Ini semua tidak mustahil.


Konsep kesamarataan yang diperjuangkan oleh ketua mereka (Anwar kaki bontot) menjadi tunggak perjuangan menyongsang arus oleh pihak mereka tapi tidak malu pula menyalak memperjuangkan Bahasa Melayu.

Kenapa tidak gabungkan saja kesemua bahasa daripada semua bangsa dari pelbagai kaum di negara ini untuk membentuk satu bahasa "Malaysian" yang baru sebagaimana Anwar mahu menjadikan semua bangsa samarata? Cubalah cari suatu kelainan sepertimana Dewan Undangan Negeri Perak telah dijadikan sebagai Pokok Undangan Negeri Perak.

Tindakan mereka sebenarnya lebih kepada emosi dan bukan menggunakan kewarasan akal. Mereka nak tunjuk hebat dan cuba menjadi jaguh konon merekalah pejuang-pejuang bahasa ibunda tapi apa yang dilihat mereka tidak lebih cuma sebagai jaguh jalanan sahaja.

Dalam masa yang sama mereka tidak sedar mereka telah menempelak air kencing ke muka mereka sendiri apabila mereka sendiri (khususnya Melayu PR) yang menghina bangsa Melayu yang mahu memajukan Melayu.

Pertama, saya tidak melihat pembelajaran matematik dan sains di dalam Bahasa Inggeris akan menghapuskan Bahasa Melayu kerana Bahasa Melayu itu sendiri adalah salah satu mata pelajaran wajib di semua peringkat rendah dan menengah, di samping beberapa lagi mata pelajaran lain yang turut diajar di dalam Bahasa Melayu.

Kedua, jika mahu dikaji oleh pejuang-pejuang yang menentang PPSMI itu, kenapa tidak mahu berfikiran jauh ke depan bahawa kemajuan sesuatu bangsa di peringkat antarabangsa adalah menuntut kemahiran berbahasa Inggeris sebagai bahasa yang diterimapakai untuk berurusan. Apakah golongan Melayu mahu ketinggalan di belakang?

Ketiga, di zaman lampau lagi para pemimpin tanahair kita (kini sudah veteran) termasuklah Sasterawan Negara itu sendiri dahulunya pun belajar di sekolah di zaman penjajahan Inggeris yang menggunakan bahasa pengantar Bahasa Inggeris. Tidak pula kita lihat mereka terlupa akan bahasa ibunda?

Di sinilah tidak logiknya apabila A.Samad Said mengatakan generasi akan datang bakal melupai bahasa ibunda sendiri. Kenapa sasterawan ini berfikiran senteng sedemikian? Carilah muslihat di sebaliknya.

Bila dikatakan beliau telah dihasut oleh pihak yang berkepentingan politik tetapi dinafikan dan mengatakan pula orang membuat tuduhan liar ke atasnya sedangkan alasan beliau itu amat tidak masuk akal.

Rumusannya, pihak pakatan haram jadah PR ini sebenarnya sudah ketandusan modal untuk dibangkitkan maka apa saja isu-isu yang terlintas di depan mata yang difikirkan mampu dimanfaatkan mereka, akan terus digembar-gemburkan bagi meraih keberuntungan.

Kalau diamati golongan yang berhimpun dan berarak itu terdiri daripada 90% kumpulan penyokong pakatan haram jadah PR termasuklah pemimpinnya dan selebihnya mungkin golongan atas pagar.

Saya tidak percaya jika adanya orang-orang UMNO-BN yang menyertai perarakan tersebut kerana orang-orang UMNO-BN tidak tergolong sebagai pejuang jalanan yang tidak bermaruah seperti itu.

Dari sini kita boleh membuat penilaian sebenar motif tersebut. Oleh itu Pak Lah tidak perlulah merasa khuatir terhadap isu PPSMI ini kerana selagi puak-puak yang tidak bertamadun ini mengambil langkah merusuh atau berarak di jalanan, selagi itu ianya tidak perlu dilayan.

Kalau mereka menganggap mereka terdiri dari golongan cendekiawan dan pejuang-pejuang Bahasa Melayu yang sejati, mereka turut perlu memperjuangkan bangsa Melayu kerana tanpa Melayu tidak wujudlah bahasa ibunda yang mereka perjuangkan itu.

Kalau sudah dasar bahalol maka tetap juga bahalol. Diajar dan dicakap macam mana sekali pun mereka tetap tidak akan terima secara baik selain mengarah orang lain untuk ikut cakap mereka.

Inilah bahana apabila kerajaan tidak mahu menurut kehendak mereka tetapi kesilapan di peringkat awal telah melayan walaupun secara tidak langsung. Jadi sekiranya dasar kerajaan telah menetapkan ia sebagai sesuatu yang baik untuk bangsa Melayu keseluruhannya, kenapa harus tunduk kepada mereka?

Jangan diambil peduli kerana berapa kerat sahaja yang memberontak sedangkan rakyat Malaysia seramai 27 juta orang. Sekali pun 100 ribu orang atau 1 juta orang berarak ia tidak bermakna mewakili majoriti rakyat. Biarkan saja mereka terus menjadi orang-orang gila di jalanan. Selagi dilayan selagi itu mereka besar kepala.

13 Responses
  1. no ppsmi Says:

    sedara...

    salahkah org yg berhimpun hanya utk menyatakan sayang pada bahasa ibunda..? kenapa polis yg sepatutnye melindungi rakyat membuat rakyat mcm penjahat yg harus di tembak / pukul sesuka hati?

    masjid yg suci pun menjadi sasaran polis dgn gas pemedih mata..ape cerita??


  2. Ismail Says:

    kpd no ppsmi

    apa la bodohnya kau ni mmglah salah sbb tak dpt permit sape suruh berhimpun? lagi pun itu ke caranya? kau nak salahkan polis apa hal dah korang yg langgar sekatan polis.

    ni la perangai korang yg suka putar belit sebijik mcm anwar ketua korang. bila pulak polis tembak cuma lepaskan gas pemedih mata suruh bersurai je. jgnlah tokok tambah cerita. mangkuk hayun betul la kau ni. bdk2 pas/pkr ni mmg suka tabur fitnah tak habis2.


  3. Salah:
    1.Kerana tak dapat permit
    2.langgar sekatan dan arahan polis
    3.bertindak kasar serta provok pihak polis

    Bayangkan jika polis tidak bertindak apa akan jadi?
    1.kesesakan lalu lintas
    2.kerosakan harta benda awam
    3.berlaku pergaduhan

    Orang melayu memang terlampau, bodoh dan bangang serta taksub terlampau/


  4. Anonymous Says:

    betul..kene ada permit...

    nak berhimpun kene ada permit..nak menulis kene ada permit...
    nak bercakap kene ada permit...
    nak bergerak kene ada permit...

    permit plak minta kat polis...hehe..polis plak minta kat kita..hehe..minta pe??rm10 nak lepas dari road block..hehe...

    umno berhimpun tak minta permit pun polis terus g pejabat umno g antar permit..hehe..umno kan selalu berhimpun...perhimpunan agung UMMMM nOOO...


  5. Anon 8 Mac 10:43 AM,

    Kerana tak melucah dan tak mencarut maka komen anda dilepaskan. Lain kali tolong guna nama samaran @ nama betul pada awal atau penghujung komen. Berapa puluh kali nak kena "remind" supaya faham?

    Anak saya (belum cecah usia 5 tahun) yang sekolah tadika pun pandai tanya sebab dengar saya merungut. Kata dia, "DIA ORANG TU TAK SEKOLAH KE PAPA?" Saya jawab, "budak-budak tu dah terlebih sekolah Dik, sebab tu dia jadi macam tu..."


  6. gotahlantun Says:

    apa nak sibuk-sibuk sangat pasal pelajaran matermatik dan sains dalam bahasa inggeris kalau bahasa al quran pun takder sape nak bermati-matian nak memperjuangan…

    bahasa melayu tu bukan bahasa a'jam ke? Sama sahaja bahasa melayu atau inggeris…dua-dua pun bukan bahasa al quran..

    moral:

    tak ada salahnya guna bahasa apa pun asalkan untuk kebaikkan semua…Cuma pentingkan juga bahasa arab untuk memahami al quran…sebagai salah seorang penjaga ketuanan melayu…

    kami sokong juga bahasa melayu di utamakan di Malaysia ini namun kami juga fikir tidak ada salahnya menguasai bahasa inggeris agar orang melayu lebih cerdik pandai..

    yang patut dituntut adalah 'demo' menambah ilmu bukan demo membuang ilmu…bahasa inggeris itu juga adalah ilmu, bukan?

    Yang patut dituntut atau di demo adalah kembalikan pelajaran sejarah tanah melayu dan sejarah islam di semua sekolah termasuklah di sekolah bukan kebangsaan….buta sejarah tumpul akal…

    Al Quran juga mengajar kita dengan perumpamaan-perumpamaannya melalui sejarah-sejarah lampau…

    fikirkan.


  7. mahadett Says:

    Heran sungguh masih ada yang bengap dan pekak. Dok bercakap bab bahasa Arab di sekolah? Jelas mereka ni tak ada anak di sekolah. Sekarang dah ada Program j-QAF disekolah-sekolah.Ini program kahs selain dari matapelajaran Agama Islam. mungkin masih belum menyuluruh kerana kekurangan tenaga pengajar berkelayakan. Kementerian ambil graduate saja untuk jadi guru(KPLI).Semua guru j-QAF lepasan ijazah, sekolah pondok kerajaan tak ambil. Program ni ajar alquran, bahasa Arab, jawi dan fardhu Ain.Projek perintis dilancarkan di Terengganu. Lama juga dah berjalan. lebih kurang PPSMI juga. Ini ide Pak lah. Jadi tak payahlah nak dok komplen lagi pasal bahasa arab untuk pelajar-pelajar kita. Kalau nak tahu lanjut search la dalam internet web kementerian.Saya yakin yang dok sbut dalam komen=komen bab bahasa Arab ni samada baru kenal agama atau memang bengap.


  8. no ppsmi aka ismail bodoh Says:

    ismail...
    ko pun bodoh gak..sbb nampak kerajaan ko tu suci dan maksum...

    aku bknnye sokong sgt himpun2 ni..tp kalo dah ckp elok2 pun tak reti bahasa..himpun baru gelabah paklah ko tu...

    ismail..nama nabi..tp ckp org bodoh..taklayak ko pakai nama ismail..


  9. jimnoor Says:

    Sesekali saya bermonolog sendiri "apakah akan jadi dengan bangsaku". Kian hari mereka kian keliru diperbodoh dan dipertunggangkan oleh golongan yang sememangnya mahu mereka terus bodoh(syaitan). Apakah tidaknya, PPSMI seolah menjadi ancaman begitu besar kepada kedaulatan bahasa Melayu ,maruah dan harga diri Melayu ?Berapa ramaikah anak bangsa terkadas dan gagal kerana PPSMI? Berapa ramai anak Melayu yang murtad kerana PPSMI? Berapa ramai anak Melayu yang bisu takut nak cakap kerana PPSMI.

    Sedihnya mengapa "intelek" yang dangkal dan cetek hanya telek dari sudut nagatif PPSMI yang diisukan untuk mainan politik sempit para syaitan.Apakah kita lupa pesanan Nabi " Belajarlah bahasa asing (mereka) agar kamu lebih mengetahui" Ataupun kita selalu mendengar "Tuntutlah ilmu sampai ke negeri China". Bukankah itu satu tuntutan akan perlu kita mempelajari bahasa asing untuk faedah kehidupan dan kekuatan umah kita. Bahasa-bahasa itu adalah ciptaan Allah dengan kepelbagaian bangsa manusia di muka bumi bukan sahaja untuk membukti kehabatan akan kekuasaaan Allah tapi dengan kepelbagaian itu manusia perlu berintraksi dan berhubung bagi memperkayakan ilmu untuk kesejahteraan hidup.

    Walau bagaimanapun sudah menjadi sifat syaitan mereka seboleh-bolehnya tidak mahu manusia khususnya umat Melayu seperti kita menjadi bangsa yang pintar dan cerdik. Kerana dengan kepintaran dan kecerdikan itu kita akan dapat melihat mana yang salah mana yang betul. Mana yang batil mana yang benar. Pasti keadaan ini menyukarkan mereka menghasut dan memutarbelit dan mengelirukan umat. Justru itu keseronokan bagi para syaitan ini mereka mahu umat dan bangsa yang bodoh dan mudah dikeliru dan disesatkan.Selagi umat berada dalam kekeliruan dan kebodohan selagi itu mereka boleh berkuasa dan menyedut kekayaan serta kemewahan untuk diri mereka

    Mereka akan menutup segala kebenaran dan berpaling dari asas pendidikan dan kehendak ajaran agama semata-mata untuk memuaskan hawanafsu amarah mereka walaupun mereka tahu menuntut ilmu itu wajib dan dituntut. Mereka adalah golongan syaitan (yang ingkar) walaupun telah diperingatkan..

    "Jika kamu berpaling,nescaya aku akan angkat satu kaum lain yang tidak seperti kamu "
    ...surah Muhammad,ayat 38


  10. gapodio Says:

    Bagi aku senang saja nak lawan isu ni. Buat kamus untuk sains dan matematik. Jadikan kamus tu buku teks percuma. Kerajaan tanggung.Semua pelajar dapat sorang satu. Kalau mak-bapak budak tu tak reti bahasa inggeris ke, buta ke, bisu ke, pekak ke, budak tu masih boleh belajar di rumah.Takkan ada alasan lagi dah. betul tak???


    http://gapodio.blogspot.com/


  11. salam,
    1. kenapa dikaitkan dengan PR?
    2. Pengajaran BI ke Sains & maths dah berlansung selama 6 tahun. Soalannye, adakah guru2 masih lagi memerlukan tongkat lagi. Dizaman dulu, guru2 mempunyai komitmen yang tinggi utk mengajar anak murid sehingga berjaya. Jangan dibandingkan dengan guru2 sekarang, yang merupkan pilihan terakhir pekerjaan.
    3. Kenapa tidak mengajar BI utk BI saje. Murid2 perlu fahaman asas BI sebelum mereka menyusun ayat utk menerangkan sesuatu.
    4. Saya tidak membangkang PPSMI, cuma perlu memastikan guru2 sains dan math ni dah bersedia. Kesian anak2 murid ni nanti.
    5. Pemerhatian saya, kebanyakan guru2 adalah lulusan IPTA dan membuat pilihan terakhir utk menjadi guru selapas tidak mendapat pekerjaan lain. Cuba bandingkan kertas jawapan pelajar foundation A-Level IPTS dan 2nd year IPTA dlm subjek business. Soalan IPTS bnyk dalam essay, manakala IPTA bnyk dlam objektif.

    salam hormat


  12. kamal Says:

    NIAT PAKATAN MAHU LIHAT MELAYU BODOH
    Memang inilah kerja parti pembangkang...tak habis habis mahu bangsa sendiri menjadi bangsa yang dungu...bodoh la yang senang.Sampai hal hal pendidikan untuk anak anak pun di tentang dan diserang habis2an.

    Apakah mereka tidak mahu melihat anak anak bangsa berjaya dalam menghadapi zaman yang semakin mencabar ini.Kenapa sekarang harus kita mempersoalkan PPSMI yang sudah menampakan sedikit kejayaan pada anak anak kita.

    Bagi pakatan rakyat apakah tiada satu jalan penyelesaian dapat dicari dari melibatkan anak anak dari mengadakan demontrasi yang tidak secara langsung akan mengheret mereka kekancah pemberontakan.

    Sepatut nya perlu kita tangani akan masaalah disiplin para pelajar yang mana gejala membuli dan memukul semakin menjadi jadi masa diperingkat sekolah.Mungkin inilah hasilnya dari tindakan pakatan rakyat yang sering mengadakan demontrasi bagi mencari jalan penyelesaian dari duduk semeja.

    Kenapa hanya pelajar anak anak bangsa kita yang selalu menyertai demonstrasi jalanan ini.Bagi saya ini lah kepentingan politik bagi pakatan untuk menjatuhkan kerajaan.Janganlah kerana ingin menunjukan tindakan yang diambil itu betul kita tunjukan pada anak anak tentang kelemahan diri dan lemah semangat dari kita.

    Seharusnya kita sebagai pemimpin pada anak anak ini perlu kita memberikan semangat bagi mereka untuk menempuh hari hari yang semakin mencabar dan bergelora bagi hadapi tempoh menuju negara 2020 nanti.

    Apakah akan hilang indentiti bangsa melayu hanya dengan mempelajari matematik dan sains dalam bahasa inggeris .Tidak mungkin kita akan menjadi satu bangsa yang lemah hanya dengan perlaksanaan PPSMI.

    Kepada Sasterawan Negara Datuk A Samad Said dan pengerusinya Datuk Dr Hassan Ahmad jangan kerana ingin berpolitik ingin kita lihat anak anak bangsa yang akan menerajui negara ini nanti adalah terdiri dari anak anak yang lemah jati diri dan tidak tahu untuk menghargai ilmu.

    Memansuhkan PPSMI bermakna kita mahu bangsa melayu terus ketinggalan dari mendapat tempat dalam persaingan dunia yang semakin mencabar.PPSMI tidak akan menghapuskan bangsa melayu itu dan sama sekali juga tidak menghapuskan bangsa bangsa lain dimalaysia ini.

    Kenapa puak puak PAS yang mahu PPSMI ini dihapuskan.Tidak mahu anak melayu menguasai ilmu kerana PAS takut akan hilang pengaruh ,biar pemimpin mereka sahaja yang berilmu.

    Tidak pula kelihatan orang orang DAP dan PKR menentang kerana mereka tahu bahasa inggeris adalah penting pada mereka.

    Apakah untuk menjadi seorang doktor kita tidak perlu bahasa inggeris,begitu juga untuk menjadi seorang peguam,jurutera dan berbagai lagi keperluan kerja yang memerlukan kan kita mahir dalam pengguasaan bahasa.

    Dalam zaman dunia yang penuh cabaran ini janganlah kita yang ibarat rumah kata pergi kubur kata mari ini kita sekat akan kebolehan dan keupayaan anak anak melayu dari terus menimba ilmu yang akan membawa mereka kearus kemajuan yang akan bakal akan mereka tempuhi.

    PPSMI perlu diteruskan bagi memberikan anak anak kita peluang untuk mereka memperolehi masa depan yang baik untuk terus mereka bersaing didalam dunia yang tiada sempadan ini.Yang penting bukan cara demontrasi untuk kita cari jalan penyelesaian kerana ianya hanya mendedahkan anak anak kita pada satu perkara yang akan melemahkan diri dan bangsa itu sendiri.

    Yang penting adalah perlu kita teliti bersama bagi meningkatkan lagi tahap kemampuan anak anak kita supaya ianya akan memberi manfaat pada seluruh warga malaysia itu sendiri dan jenerasi jenerasi yang mendatang yang merupakan pewaris pada negara yang berdaulat dan merdeka.

    Akhir sekali mari lah kita renungkan dengan hati dan fikiran yang tenang apakah PPSMI ini untuk diri kita atau untuk jenerasi yang akan mewarisi ketamadunan yang kita sama sama bangunkan. LU PIKIR LA SENDIRI.


  13. Terima kasih kepada semua yang telah sudi mengemukakan komentar anda untuk dikongsikan bersama di sini,

    Saya juga meminta maaf kerana ianya agak lewat dikemaskinikan untuk disiarkan memandangkan masalah yang tidak dapat dielakkan kerana bermula pada tengahari 8 Mac 2009 hingga lewat petang 10 Mac 2009, blogger.com dan laman web google baru dapat dilayari. Saya tidak tahu apa masalahnya yang sebenar, sedangkan lain-lain laman web boleh dilayari dengan mudah.

    Di antara kebanyakan komentar cuma satu dua komentar sahaja tidak dapat disiarkan kerana masih gagal memenuhi peraturan iaitu masih tidak menyertakan nama samaran @ nama betul di awal atau akhir komentar.

    Kepada saudara cakcibor komentar anda tidak disiarkan kerana ia berbunyi terlalu dangkal dan bodoh kerana masih menggemari maki hamun dan mencarut. Anda masih tidak tahu membezakan yang mana maki hamun dan mencarut. Untuk memahaminya dengan lebih lanjut, saya syorkan anda melayari kebanyakan blog-blog jalanan pakatan haram jadah PR dan bezakan dengan blog-blog waras orang-orang UMNO-BN kemudian fikirkan sendiri.