Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis
Hukum alam sebenarnya tidaklah sukar untuk difahami. Segala-galanya telah tersurat dan sudah tersirat. Tuhan menciptakan sesuatu itu tidak sia-sia. Apa yang diciptakanNya berpasang-pasangan. Ada lelaki, ada perempuan. Ada yang kecil, ada yang besar. Ada yang muda, ada pula yang tua. Si cerdik lawannya si bodoh dan si celik lawannya si buta. Bermacam-macam lagi dan itulah dia hakikatnya.

Kapal Panca Warisan mula belayar sejak tahun 1946 lagi. Kapal itu cukup cantik, besar dan teguh. Sejak wujudnya kapal itu, ia telah dikemudikan dengan baik dan cermat sekali oleh si nakhoda pertama sehinggalah empat kali bertukar nakhoda. Keempat-empat nakhoda itu masing-masing semuanya cukup tinggi ilmu pelayarannya dan begitu arif membaca kompas untuk mengemudikannya mengikut hala yang hendak dituju dengan selamat dan tenang.

Walaupun kadangkala pernah diuji dengan lambungan ombak besar di lautan yang bergelora namun kecekapan nakhoda-nakhoda berkenaan telah mampu mengawalnya dengan baik sehinggalah berjaya berlabuh di pelabuhan-pelabuhan antarabangsa. Masuk saja era 1981, kapal tersebut dikemudi oleh si nakhoda keempat yang serba boleh dan serba cekap dengan peralatan serba canggih.

Nakhoda itu lengkap segala sudut ilmu pelayaran dan beliau adalah nakhoda terbaik daripada keempat-empatnya. Beliau juga bijak membaca kompas, cekap membaca amaran bahaya dan tangkas di dalam tindakannya. Dalam masa yang sama nakhoda ke-4 itu amat cermat dan berhati-hati. Banyak laluan-laluan antarabangsa dibuka kepada kapal Panca Warisan yang dikemudi oleh nakhoda ke-4 itu sebagai penghargaan di peringkat dunia.

Semua pelabuhan antarabangsa diberi kebebasan keluar masuk pada bila-bila masa. Maka besarlah peluang berniaga dengan membawa rombongan saudagar-saudagar negara berurusan di peringkat global. Banyaklah hasil-hasil dagangan yang diperolehi di samping memartabatkan negara sendiri ke mata dunia. Ramai anak-anak bangsa bersilih-ganti dibawa belayar bersama untuk mempromosikan barang-barang dagangan ke dunia luar sehinggalah Melayu dikenali di peringkat dunia.

Dipendekkan cerita, nakhoda ke-4 itu cukup dihormati di atas keberaniannya mengharungi lautan dalam yang luas dan bergelombang ganas. Beliau amat disanjungi di atas kebijaksanaannya oleh seluruh pembesar-pembesar dunia dan bukan setakat warga negara sendiri sahaja.

Beliau bijak menyesuaikan diri di mana-mana sahaja dan di dalam pelbagai bidang. Tidak hanya sebagai nakhoda kapal semata-mata. Oleh kerana terlalu banyak tanggungjawab berat yang dipikul dan juga telah banyak menabur jasa maka setelah berpuashati dengan pencapaian sumbangannya, akhirnya beliau memilih untuk bersara pada tahun 2003 setelah bekerja kuat selama 22 tahun.


Kapal dijaga dengan baik selama ini tanpa cacat-cela dan kemudian diserahkan kapal Panca Warisan itu kepada penolongnya yang paling kanan pada akhir-akhir tahun persaraan beliau tersebut setelah mengambilkira bakal pengganti beliau itu "Mr Clean" di samping telah dididik agak lama cara-cara mengemudi kapal besar dengan betul. Bermulalah tugas nakhoda ke-5 untuk mengemudi kapal itu.

Apa lagi, dapat saja kapal tersebut terus dijadikannya tongkang pecah. Pelayaran pertama dihalakannya ke perairan Tanjung Keling untuk ronda-ronda makan angin dengan keluarganya. Tak puas lagi dibawanya pula menjelajah persisiran pantai seluruh pelusuk tanahair di timur, barat, utara dan selatan. Sambil makan angin sambil mengutip hasil-hasil dagangan rakyat jelata. Tugasnya bukan sekadar nakhoda ke-5 sahaja malahan turut bertindak sebagai lanun tua. Tak kurang juga hebat, pelbagai tugas songsang mampu dibuatnya.

Balik saja daripada pelayaran makan angin bersama keluarga beliau itu, nakhoda ke-5 tersebut "tersampuk badi" akibat sumpahan rakyat jelata yang dianiayai dan bermula-lah era baru di mana "Mr Clean" yang dikenali nakhoda ke-4 sebelumnya kini telah menjadi "Mr Keling". Hancur luluh dan kecewa bekas nakhoda ke-4 tadi yang terlalu sayangkan kapal Panca Warisan, begitu juga seluruh anak-anak kapal semuanya. Manakala kelasi-kelasi kapal yang ada agenda dan kepentingan peribadi terus menyokong "kekelingan" nakhoda ke-5 itu.

Sesekali datang kemaruk perasaan bila badi datang menjengah maka nakhoda ke-5 itu asyik belayar ke sana ke mari. Daripada tongkang pecah yang bergerak perlahan tadi, kali ini digerak-gilakan selaju-lajunya macam "speed boat" tak tahu apa yang nak dikejarnya. Sudahlah kompas tak tahu di baca, hala pun tak tahu ke mana nak dituju, jadi dia main hentam laluan sajalah. Meredah ombak membabi-buta ikut kehendak hati.

Sampai ada sesetengah kelasi mula naik pening tapi takut nak menegur nakhoda kerana nanti dihumbannya ke laut. Rupa-rupanya yang mengemudi laju itu bukanlah si nakhoda ke-5 itu tetapi menantunya. Rupa-rupanya si nakhoda ke-5 itu ketika belayar suka tidur dibelai "jin" peliharaan yang dah dinaikkan pangkat daripada dayang kini menjadi rakan kongsi katil. Hilanglah "motto" yang diperkatakan dulu kononnya "one man, one woman". Padanlah pun! Katanya kelasi-kelasi kapal sesama sendiri.

Si menantu itu memanglah buta segala buta. Dengan penuh kerakusan, habis batu karang, batu hitam, batu putih, batu belah, batu dolah dilanggarnya berdentam-dentum sampai bocor perut kapal. Mujurlah sempat jugak berlabuh di Pelabuhan PRU12 di perairan Putrajaya.

Ada bagus jugak dipandu laju sekali-sekala, jika tidak, mungkin dah karam di tengah lautan gelora. Bila jurutera kapal periksa di pengkalan pelabuhan, banyak sungguh bocor di sana sini. Padanlah pun! Sekali lagi kelasi-kelasi kapal mengeluh.


Sungguh pun begitu, kelasi-kelasi bebal yang ada agenda tersendiri itu takut dan malu nak maklumkan kepada bekas nakhoda ke-4 dulu. Ada banyak sebab kenapa takut dan malu nak menceritakan perkara yang sebenarnya. Di antara sebab-sebabnya mungkin nak jaga kredibiliti masing-masing.

Ada kemungkinan takut dikecam bekas nakhoda ke-4 kerana membiarkan kapal Panca Warisan dikemudi oleh menantu nakhoda ke-5 yang tidak dikenali dan tidak pernah pun dilantik. Yang lebih utama adalah sebab nak mengambil hati si nakhoda ke-5 takut dihukum gantung tak bertali maka terlepaslah peluang kenaikan pangkat. Masing-masing berangan-angan nak berebut naik pangkat biar pun kapal dah pecah dan rabak dikerjakan "si nakhoda ke-5 and the family".


Sekali lagi dipendekkan cerita tentang nakhoda ke-5 pulak. Akhirnya si nakhoda ke-5 itu dah terlalu pening akibat mabuk laut dan juga buntu tak tahu nak "repair" kapal tersebut yang dah rosak teruk. Dengan mengambil jalan mudah berakalkan "Mr Keling" beliau memberi alasan kenaikan harga adalah kerana krisis di peringkat global yang tak dapat dielakkan, jadi terpaksalah menaikkan segala harga barang-barang keperluan rakyat jelata.

Jika rakyat nak membeli kenalah membayar dengan harga yang tinggi bagi mengumpul keuntungan cepat dengan harapan dapatlah membaiki kapal yang dah bocor sana dan bocor sini itu dengan segera sebelum menyerahkan tanggungjawab kepada penolong nakhoda paling kanan iaitu "si yes man bebal" yang bakal menjadi nakhoda ke-6. Nakhoda ke-5 itu pun cuak dan takut jugak nanti kalau-kalau nakhoda ke-6 akan "duplicate" cara beliau mengheret bekas nakhoda ke-4 ke mahkamah. Tambah-tambah pulak kerana dah merosakkan kapal Panca Warisan hampir separuh lunyai.

Penutup ceritanya, daripada "Mr Clean" tiba-tiba bertukar menjadi "Mr Keling" kerana kuasa di tangan dan akhirnya ke arah nak "end-up" sebagai "Mr Pandir" yang terpandir dalam sejarah nakhoda kapal Panca Warisan. Sekian al-kisahnya Pak Pandir alaf baru.

0 Responses