Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis
Sepanjang perjalanan saya dan rakan-rakan menjelajah dari selatan ke utara tanahair semenanjung kerana berurusan, kami berpeluang singgah di merata-rata mukim serta daerah di Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Kedah dan Pulau Pinang. Kata orang sambil menyelam sambil minum air. Sempatlah bertemubual dengan ramai orang dari semua golongan kaum, usia dan jantina.

1. Ketika berada di Kota Tinggi, Johor Bahru, Batu Pahat dan Kluang, saya serta rakan-rakan singgah menjamu selera di merata-rata warung, kedai kopi dan restoran dari sarapan pagi sehinggalah makan malam dan juga lewat malam. Rata-rata mereka yang kami temui, pada hakikatnya sungguh meluat dan amat membenci kedua-dua pucuk pimpinan tertinggi itu pada realiti yang sebenarnya. Hanya beberapa kerat kaki ampu sahaja yang terus menyokong tanpa ikhlas demi jawatan dan macam-macam agenda tersendiri.

Ada di antaranya menyebut nama pun mereka tak sanggup. Nak pandang muka apa entah lagi. Begitulah betapa hebatnya kepengaruhan dua pemimpin itu yang sebelum ini gah berkata kepimpinan mereka begitu mendapat sokongan yang tidak berbelah bagi oleh rakyat dan seluruh akar umbi.

Nah kau! Rupa-rupanya pengaruh kebencian yang cuba hendak disampaikan kepada kita semua dan bukannya pengaruh sokongan. Kenapalah tampil MARA-nya-DO-lah-NA-jib tak mahu cerita yang benar? Rasa-rasa berapa lama mampu nak bertahan dengan pembohongan terhadap rakyat?


2. Dalam perjalanan ke utara kami sempat singgah di beberapa tempat di Melaka dan Negeri Sembilan termasuklah Rembau yang kononnya kubu kuat menantu DS Abdullah, ceritanya juga tiada banyak beza sepertimana di Johor. Kebanyakannya meluahkan ketidakpuasan hati yang hampir serupa malahan di daerah yang tinggi adat pepatih ini, banyak pula cerita-cerita yang lebih menarik.

Ia lebih tertumpu kepada bagaimana Khairy Jamaluddin yang sepenggal lalu diangkat naik ikut pintu belakang oleh bapa mertuanya sehingga menaikkan kemarahan sebilangan besar masyarakat setempat. Walaupun saya sendiri sudah tahu hal-hal yang sebenarnya sebelum ini tapi mendengar kali kedua dapatlah mengesahkan cerita awal dahulu. Mengikut kata veteran-veteran dan sebilangan pemuda di situ tentulah ianya melibatkan politik wang supaya semua orang terpaksa menutup mulut dan harus akur untuk menyokong menantu PM. Ertikata lainnya sokongan terhadap Khairy adalah bukan sokongan tulin tetapi sokongan yang dibeli dengan wang ringgit dan bukannya secara jujur dan ikhlas.

Padanlah pun PRU12 yang lalu majoriti kemenangan BN begitu ketara berkurangan jika dibandingkan dengan PRU11 sebelumnya. Secara tidak langsung apa sahaja kenyataan saudara Azman Mohd Sah (yang bakal mencabar Khairy) tentang Khairy itu benarlah jawabnya. Kita tunggu dan lihat sajalah pemilihan Ketua Pemuda Bahagian Rembau nanti. Juga disarankan agar BPR kenalah bekerja keras sikit membuat pemantauan di mana-mana saja proses pemilihan diadakan. Janganlah pula BPR turut hanyut dengan "RM" yang tak mustahil akan disogokkan. Malanglah nasib rakyat seandainya pihak berkuasa yang dipertanggungjawabkan tidak amanah menjalankan tugas.

3. Sementara khabar dari utara pula iaitu di Tanjung Malim, Ipoh dan Taiping, Perak, saya sempat mengumpulkan sedikit maklumat pandangan masyarakat setempat. Semuanya cerita tak puas hati sejak keputusan PRU12 dulu lagi. Apatah lagi setelah kenaikan harga minyak dan barang-barang keperluan seperti beras melonjak sekali ganda sedangkan itu adalah makanan ruji (harian). Keseluruhan yang saya temui, semuanya mengutuk dan mencaci hebat terhadap DS Abdullah dan DS Najib.

Kata mereka kedua-dua pemimpin itu samalah macam buah kelapa muda yang dah tak ada isi akibat ditebuk tupai. Mereka mengibaratkan tengkorak kepala kedua-dua pemimpin itu kosong tidak berotak. Kata mereka lagi, jika Abdullah dan Najib berakal, mana mungkin kita boleh jadi huru-hara sampai lagu ni. Jelas seorang lelaki Cina yang fasih berbahasa Melayu yang hanya mahu dikenali sebagai Mr Khoo sahaja, katanya kita mempunyai dua pucuk pimpinan tertinggi yang paling dungu dalam sejarah politik negara. Itulah pandangan rambang yang dikutip daripada daerah-daerah di Perak.

4. Dua hari terakhir pula, saya dan rakan-rakan menghabiskan masa berurusan di Kedah dan Pulau Pinang sahaja. Masa amat terhad untuk kami menjengah ke Perlis. Ketika di Kedah, kami berpecah dan saya dengan isteri hanya sempat singgah di Sungai Petani dan Alor Star sahaja. Di Pulau Pinang, saya dapat meluangkan masa lebih lama untuk berhenti rehat di Balik Pulau, Butterworth dan Kepala Batas, kampung DS Abdullah.

Di Pulau Mutiara itu saya lebih menumpukan kepada masyarakat Cina dan India khususnya ketika singgah di Balik Pulau dan Butterworth. Daripada 10 orang yang ditemubual, 8 daripadanya terang-terang cakap tak mahu dengar PM sama TPM punya nama. Ditatapnya suratkhabar yang terpampang wajah kedua-dua pemimpin itu, saya lihat dijentik-jentiknya gambar pada suratkhabar berkenaan sehingga tembus dan koyak sambil nada suara dialek Cina yang berbunyi maki-hamun (tak perlulah saya tuliskan di sini - faham-faham sendiri sudahlah kebiasaan kaum Cina sebut).

Secara spontan saya dapat bayangkan, jikalau-lah dua pemimpin itu tiada dikawal "body guard" dan keluar bersendirian bersama keluarga, tak mustahil dalam suasana rakyat mengamuk di sana sini hari ini, pasti ada yang tergamak menyinggahkan penyepak atau mungkin penumbuk ke muka mereka. Saya sendiri melihatkan gelagat mereka pun seriau semacam saja. Begitulah angkara dua orang PRIMA-DO-lah-NA-jib yang amat lemah pemikiran serta tidak bijak mentadbir negara. Akibat kedunguan dua individu utama, berpuluh juta rakyat dibebani masalah yang amat menghimpit. Macam mana orang tak marah?

Terakhir sekali adalah info daripada Kepala Batas, kampung halaman Abdullah sendiri. Pun sama juga tak ada siapa pun yang saya jumpa mengatakan sokong atau setuju dengan kepimpinan Abdullah. Oleh kerana saya sendiri amat-amat benci kepada Abdullah maka setiap kenyataan orang kampung dia sendiri kata Abdullah bagaikan kacang yang lupakan kulit dan muka tak tahu malu, cukup puas hati di dengar. Apa tidaknya, bukan senang nak dengar ulasan ikhlas macam tu daripada orang kawasan dia sendiri. Selalunya tukang kipaslah yang ramai. Tapi dengan situasi semasa yang mencengkam, tamparan terhadap Abdullah cukup hebat di mana-mana sahaja. Adalah dipercayai jika kata pilihanraya diadakan semula, nescaya 200% saya berani jamin Abdullah pasti tumbang menyembah bumi di situ.

Rumusannya

Daripada kesemua daerah dan negeri yang sempat saya jelajahi dan singgah untuk tempoh hampir seminggu itu, saya mencongak lebih 80% masyarakat umum tidak dapat menerima Abdullah lagi serta turut menolak Najib sebagai pengganti. Alasan-alasan penolakan terhadap Najib di antaranya adalah menilai di sudut kebodohan yang ketara, tidak berpemikiran dinamik, sanggup dicucuk hidung bagaikan lembu diheret Abdullah, pengecut untuk menegur dan bersuara, tiada berpendirian dan sebagainya.

Daripada pandangan sesetengah yang lain mengatakan Najib mempunyai banyak skandal perilaku di masa silam dan rasuah-rasuah. Bila ditanya balas, rata-rata orang sebelah utara menjawab, Tun Dr Mahathir ada banyak jawapan tentang itu kerana Tun banyak melindungi maruah Najib. Apabila direnungkan, ada benar juga kata-kata mereka itu kerana kita nampak Najib tidak berani untuk bersuara lantang bagi membalas segala kritikan-kritikan Tun Dr Mahathir. Mungkin jika Najib terlanjur mencemar maruah Tun nescaya peluru berpandulah yang bakal Tun lepaskan untuk mematikan kemaraan Najib. Maka itulah Najib terus berperanan dengan slogan "Play Safe" meskipun hatinya membengkak di dalam, tinggal hari saja untuk pecah bernanah.

Benar atau tidak benar, sebagai rakyat warganegara, sama-samalah kita menggunakan hak masing-masing bagi meminta ianya disiasat seadil-adilnya. Tidak kira Abdullah, Najib atau pun sesiapa sahaja Menteri dan Timbalan Menteri pun, jika diragui ramai maka wajiblah diambil tindakan untuk disiasat akan segala salahlaku sebagaimana mereka-mereka menyiasat Tun Dr Mahathir dalam banyak hal yang sengaja diada-adakan. Sehingga sekarang satu kes pun tak juga melekat? Oleh itu, fikir-fikirkanlah, untuk apa lagi sokongan perlu diberikan kepada Abdullah dan Najib serta kroni-kroninya?

0 Responses