Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis
"Keris Panca Warisan" adalah lambang "Senjata Warisan Melayu" yang tidak perlu dipoltikkan dan juga tidak sepatutnya diperbesar-besarkan oleh barisan pembangkang yang berminda kolot dan sempit serta jauh ketinggalan di belakang.

Pembangkang adalah golongan yang tidak mengenali asal-usul diri khususnya kaum Melayu mereka yang cuba melupakan sejarah perjuangan Melayu sejak dari zaman Hang Tuah dan Hang Jebat lagi, malahan sebenarnya lebih lama daripada itu telah menggunapakai keris sebagai senjata pertahanan Melayu yang ulung.


Tiada apa yang salah yang diperlakukan oleh Dato' Seri Hishammuddin Tun Hussein tetapi disebabkan pembangkang ketandusan modal politik maka segala isu remeh-temeh pasti ditimbulkan untuk dipolitikkan. Kita tidak hairan jika kaum Cina dan India atau bangsa-bangsa lain tidak memahaminya tetapi amat menyedihkan apabila kaum Melayu daripada gagasan pembangkang sendiri yang membangkitkan isu ini.

Dengan menghunus keris bukanlah bermakna Ketua Pemuda Umno mahu mengisytiharkan "perang" tetapi sebagai melambangkan "semangat Melayu" yang masih tetap kental di jiwa bangsa Melayu sejak turun-temurun. Perlakuan itu hanyalah sebagai satu "simbolik" sahaja. Kita tidak harus melupai sejarah asal-usul keturunan nenek-moyang kita.

Jika kaum lain di Malaysia ini begitu berbangga dengan keturunan bangsa mereka, kenapa kita sebagai bangsa yang majoriti di tanahiar kita ini tidak mahu berbangga dengan warisan keturunan kita? Kenapa kaum Cina, India dan juga segelintir kaum lain harus memperbesar-besarkan isu ini? Apakah agenda sebenarnya di sebalik tabir mereka?

Pemimpin pembangkang baik Cina, India, Melayu dan lain-lain bangsa begitu hipokrit dan hari ini "amat gah" memperjuangkan "projek babi secara mega" maka julanglah binatang berkaki pendek itu di kepala mereka. Yang nyata sesuatu yang sahih haram itu sudah boleh dihalalkan, maka apa masalahnya soal isu menjulang "Keris Panca Warisan" oleh Dato' Seri Hishammuddin Tun Hussein?

Hari ini sudah nyata Ketua Pemuda Umno itu memohon maaf secara terbuka dengan rendah diri maka isu ini jangan ada sesiapa yang akan menimbulkannya lagi jika mahu meredakan keadaan demi menjaga kemakmuran negara. Sebaliknya Hishammuddin tidak perlu memohon maaf tetapi sebagai seorang pemimpin yang berjiwa besar maka beliau lakukan untuk kebaikan sejagat.

Kaum Cina khususnya, dinasihatkan jangan cuba menyemarakkan api kemarahan kaum Melayu jika tidak mahu "Peristiwa 13 Mei 1969" kembali berulang. Saya tegaskan di sini bahawa kaum Melayu amat bertoleransi selama ini dan jangan bersikap keterlaluan tetapi jika berterusan mencari punca kemarahan kaum Melayu, tidak mustahil seluruh Melayu akan kembali bangkit demi maruah bangsa Melayu. Ini bukan soal cabar-mencabar tetapi sebagai satu peringatan penting.

Rujuk rencana komen ini yang membayangkan "agenda muslihat kaum Cina Malaysia" yang tidak hanya akan dipandang ringan oleh barisan pelapis Umno dan Dato' Seri Hishammuddin yang masih memegang jawatan Ketua Pemuda Umno, disarankan agar menyiasat perkara sebenar sebagai usaha berjaga-jaga.

3 Responses
  1. nodark Says:

    Keris: Hisham mohon maaf 27/04/2008

    Mengapa perlu mohon maaf..Org Melayu telah tunduk di bumi sendiri??
    Hak istimewa Melayu, tanda2 melayu telah dipersoalkan, beransur2 dimansuhkan.

    Selepas Mahathir Melayu telah takut mengaku Melayu. UMNO perlu kepada matlamat asal.
    Baru2 ini banyak mempersoalkan Hak Istimewa Melayu (termasuk Melayu Moden-yg mudah lupa @ yg berasa terlalu kuat, eg Farish Noor).

    Pendapat saya:
    -Sekiranya maju & moden sekalipun hak istimewa (jika boleh ketuanan) Melayu perlu kekal.
    1. Kerana:
    -Melayu tiada bumi lain selain Malaysia. Sekiranya bencana/kekacauan berlaku di Malaysia (Cth: serangan US), mungkin Indonesia tidak menerima kita.
    -Dan, Cina & India ada dunia (@protector) yang lebih besar & dunia lebih baik lagi selain Malaysia.
    Kes hindraf: Tamil Nadu beri sokongan kpd mereka. Taiwan, HK, Shanghai
    pilihan lain bg Cina.

    2. Lagi:
    -Kebanyakan undang2 bukanlah hak istimewa tetapi keadilan. Cth Kuota ke IPTA, peruntukan ikut nisbah kaum. Dasar istimewa beri peluang & keadilan kepada yg terbaik dari setiap kaum.
    Lihat U Tube_Dap TV, tuduhan Fong Po Kuan mengatakan dirinya gagal ke universiti kerana berbangsa Cina- tetapi isu sebenar ialah peluang yg sama kepada semua kaum.
    Hindraf tidak berfikir, mereka mahukan 60% kakitangan kerajaan berbangsa India-jumlah mereka hanya 2 juta daripada 24 juta rakyat.
    Mana mungkin semua Cina & India boleh jadi jutawan sedangkan 60% melayu dalam terus kemiskinan (tetapi tidak didedah@terbela) hanya bersyukur apa yg ada di bumi sendiri dan berbangga ada satu angkasawan yang minum teh tarik di angkasa.

    3. Asalnya merayu, & merendah diri tetapi kini….

    Orang Cina asalnya, datang untuk menjadi kaya, sekarang telah kaya dan masih tidak berpuas hati. Naik motor pada level mereka adalah miskin. Middleclass tidak jadi jutawan, tiada rumah teres @ banglo -miskin. Jutawan perlu bayar cukai-miskin. Mereka asalnya merendah diri dan merayu tetapi kini telah mendesak.

    Orang India datang untuk bekerja seperti Bangladesh & Nepal sekarang & sesetengahnya berniaga. Kini telah lebih baik dari nasib mereka dari tempat asal, dan berkempen di UK untuk memusnahkan Malaysia.

    Mereka ini (perlu sedar), sekiranya Malaysia kacau, mereka ada dunia lain, tamadun mereka lebih maju & besar. Janganlah terlalu menghimpit Melayu, sehingga mati dibumi sendiri, tanpa pembela sekiranya tiada UMNO.

    Kepada bukan Bumi, Orang Melayu dahulu cukup baik menerima tetamu sehingga kini telah pula ditekan. Hargailah jasa orang terdahulu yang telah mnyokong & menerima kehadiran anda.Hak istimewa- hanyalah menjamin keadilan, pembahagian sama rata & bukan penindasan.

    Akhir sekali,
    Melayu bangsa dari pelbagai keturunan (org asli,mamak,Turki, Cina+India) dsb), bercakap Melayu, beragama Islam, ada Sultan, tinggal di Nusantara (dulu Indonesia, Philipina- kini hanya Malaysia & Borneo). Tiada tempat lain lagi..selain Malaysia…Jagalah Melayu_ UMNO jgn asyik berebut jawatan menikam satu dgn lain.

    Monday, April 28, 2008 2:22:00 AM


  2. nodark Says:

    Lagi
    hindraf patut saman British kerana
    British yg tipu mereka. Bukan suruh
    British saman Malaysia.


  3. Syabas saudari mszpolitic,

    Macam ni lah baru tepat dan terima kasih di atas tindakan segera saudari dan saya akan padamkan "posting" saudari di ruangan sebelumnya itu.

    Begitulah hendaknya semoga seluruh bangsa Melayu kita menyedari "Ketuanan Melayu" itu amat perlu diperkukuhkan segera.

    Kita harus mengingati pesanan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad supaya Melayu jangan jadi mudah lupa.

    BANGKITLAH MELAYU!
    BANGKITLAH BANGSAKU!