Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis
Apa sebenarnya yang berlaku dalam pentadbiran parti AKIM sehingga kalut-malut semacam? Siapakah presiden tulen parti AKIM?

Berikutan penarikan diri Harun @ Abdul Rahman Mohamad semasa penamaan calon pada 6 Januari 2009 lepas, Hanafi Mamat yang mengakui dirinya Presiden AKIM mengecam Harun dan semalam (7 Januari 2009) pula seorang lagi presidennya, Kapten (B) Abdullah Sani Musa menjawab balas kenyataan Hanafi Mamat itu. Siapa presiden yang tulen dan asli ni?

Berikut ini adalah petikan kenyataan seorang lagi presiden parti AKIM.


Harun bertindak atas arahan AKIM

PASIR PUTEH 7 Jan. - Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM) mengakui mengarahkan calonnya bagi Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu, Harun Mohamad menarik diri pada saat-saat akhir.

Presidennya, Kapten (B) Abdullah Sani Musa berkata, arahan itu dibuat kerana bimbang ia akan menyemarakkan lagi perpecahan di kalangan orang Melayu dan secara tidak langsung mencemarkan imej Islam.

Beliau berkata, Harun tidak akan dikenakan tindakan disiplin seperti dakwaan bekas ahli parti itu, Hanafi Mamat yang turut mendakwa dirinya sebagai Presiden AKIM.

"Arahan tersebut dikeluarkan oleh ibu pejabat parti di Pasir Puteh dan bukannya seperti yang dibuat oleh Hanafi.

"Sebenarnya Hanafi telah digantung keahlian pada tahun lepas kerana melanggar peraturan parti," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai penarikan diri calon AKIM pada saat-saat akhir proses penamaan calon Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu, semalam.

Ekoran itu, Hanafi mengeluarkan kenyataan bahawa Harun akan dikenakan tindakan disiplin kerana menarik diri dan memberikan sokongan kepada calon Pas.

Abdullah mendakwa Hanafi mula mendakwa dirinya presiden parti pada Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh dan ekoran itu, AKIM akan mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Beliau menjelaskan, AKIM ditubuhkan pada 1995 oleh allahyarham bapanya dan kini mempunyai 25,000 ahli di seluruh negara.

"Kita juga akan membuat laporan polis terhadap Hanafi kerana melarikan beberapa dokumen penting parti," katanya.

Pada masa sama, beliau turut menyeru semua ahli dan penyokong parti itu supaya tidak menyokong mana-mana parti yang bertanding pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu 17 Januari ini.

"Mereka yang menganggotai 25 cawangan parti di kawasan Parlimen berkenaan perlu bersikap berkecuali dengan tidak memberi sokongan sama ada calon UMNO, Pas mahupun Bebas," katanya.

Pelik tetapi benar. Inilah kenyataannya yang berlaku dalam parti AKIM. Haru-biru jadinya. Bayangkanlah "satu kapal dua nakhoda", jika seorang mahu ke kanan dan seorang lagi mahu ke kiri nescaya terbelah dua kapalnya dan karam segera.

Ingatkan parti gergasi sahaja yang kecoh dan kepoh berebut jawatan rupanya parti picisan pun turut kalut jugak. Tak sangka cempedak jadi nangka nooo! Dunia! Dunia! Tak tahulah apa nak jadi dengan makhluk Allah di planet bumi ni.

2 Responses
  1. Anonymous Says:

    haaa molek doh demo wak tubik topik ni. keno sebutir atas bate hidung demo tu. oghe politik dio nok politik jugok pah masing2 gege royak kok oghe dio presiden belako nyo. punoh ranoh oghe melayu kito wei...


  2. Anonymous Says:

    Lantak satu kapal dua nakhoda pun takpa janji jgn jadik mcm UMNO satu kapal byk nakhoda. Semuanya berlagak nak jadik hero bodoh. Hancusssss


    HAPPY GO LUCKY GUY