Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis
Lagi 15 hari pilihanraya kecil P36 - Parlimen Kuala Terengganu akan berlangsung iaitu pada 17 Januari 2009. Kedua-dua pihak kini sudah mengenalpasti calon masing-masing untuk diketengahkan bertanding dalam pilihanraya kecil itu akibat kematian Timbalan Menteri Pelajaran, Allahyarham Dato' Razali Ismail (BN) pada 28 November 2008 lepas.

Majlis Tertinggi Umno sejak awal lagi telah memilih calon BN selepas banyak pihak berteka-teki sebelumnya tetapi akhirnya Dato' Wan Ahmad Farid Wan Salleh, 46 daripada Umno telah terpilih untuk mewakili BN bagi kerusi parlimen Kuala Terengganu itu. Beliau juga adalah Senator yang dilantik menjadi Timbalan Menteri Dalam Negeri.

Sementara PAS agak lewat mengumumkan calon mereka untuk mencabar calon BN di kerusi tersebut. Lewat petang semalam Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang baru membuat pengumuman calon PAS di Stadium Negeri Kuala Terengganu dengan memilih ADUN Wakaf Mempelam, En. Mohd Abdul Wahid Endut, 52 yang telah mengekalkan kerusi ADUN itu selama 5 penggal berturut-turut tanpa tewas sejak 1990 lagi. Calon yang dikemukakan PAS ini juga turut mendapat restu daripada Mursyidul Am PAS, Dato' Seri Nik Aziz Nik Mat. Calon PAS ini ialah Bendahari PAS Terengganu dan juga Yang Di Pertua PAS Kuala Terengganu.

Tahniah kepada PAS dan juga BN yang telah ada calon masing-masing. Proses penamaan calon akan berlangsung pada 6 Januari 2009 ini dan tempoh berkempen hanya dibenarkan selama 11 hari sahaja bagi merayu undi rakyat di bawah parlimen P36 Kuala Terengganu. Maka ini rakyat Kuala Terengganu adalah penentu keputusan pilihanraya kecil ini untuk memilih calon manakah yang akan mewakili suara mereka ke Dewan Rakyat walaupun kerusi tersebut sebelumnya adalah milik BN pada PRU12 yang lalu.

Namun pilihanraya kecil Kuala Terengganu ini tidak kurang menariknya kerana sebenarnya bukan satu pertandingan dua penjuru di antara PAS dan BN sahaja malahan parti Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM) juga telah bersetuju untuk menamakan seorang calon mereka iatu Naib Presidennya sendiri, En. Harun Mohamad bagi menyahut cabaran di dalam pilihanraya kecil yang akan berlangsung nanti. Juga tahniah diucapkan atas keprihatinan AKIM untuk memperjuangkan dasar-dasar Islam.

Adalah juga tidak mustahil jika sekiranya seorang calon Bebas akan turut tampil menawarkan diri bertanding di kerusi parlimen Kuala Terengganu nanti mengikut apa yang telah didesas-desuskan sebelum ini. Namun calon Bebas tersebut bukanlah Maimun Yusof, 89 (Tok Mun) kerana Tok Mun sejak awal lagi telah menyatakan beliau tidak akan bertanding pada pilihanraya kecil kali ini akibat kewangan yang tidak mengizinkan. Siapakah agaknya calon Bebas tersebut? Sama-samalah kita tunggu perkembangan berita terkini dalam sehari dua ini sekiranya ada.

2 Responses
  1. Anonymous Says:

    Kesian nenek tua tu kena tipu. Siapalah agaknya batak yang mengambil kesempatan memungut duit dari laman blog berkenaan dgn menjual nama org tua yg tak berdosa tu. Didoakan tak selamat hidup si batak tu dunia akhirat.


  2. Anonymous Says:

    I like your blog