Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis

YB Elizabeth Wong Keat Ping, wakil rakyat PKR bagi DUN N.37 - Bukit Lanjan, Selangor yang juga exco kerajaan negeri yang memegang portfolio Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar heboh diberitakan berbogel dan gambar bogelnya diedarkan kepada umum melalui sistem MMS telefon bimbit dan juga di internet.

Elizabeth Wong, 37, telah membuat laporan polis lewat tengah malam kelmarin (15 Februari 2009) berhubung penyebaran gambar bogelnya itu. Beliau melahirkan rasa kecewa kerana menjadi mangsa pengedaran gambar bogelnya.

Itulah moraliti pemimpin politik Pakatan Rakyat yang ada pada hari ini. Saya percaya bahawa ini bukanlah satu fitnah atau cerita yang sengaja diada-adakan malahan ianya gambar bogel sebenar wakil rakyat berkenaan.

Jika sebelum ini wakil rakyat PAS di DUN N.45 - Selat Kelang, Dr Halimah Ali dikatakan telah difitnah berkhalwat oleh kumpulan yang tidak bertanggungjawab tetapi dalam isu bogel Elizabeth Wong ini ianya berlainan dan bukan soal fitnah sebaliknya boleh dianggap sebagai sabotaj untuk menjatuhkan maruah dirinya.

FAHAMI ISU BERLANDASKAN KRONOLOGI

Bermakna gambar bogel Elizabeth Wong itu adalah gambar bogel sebenar milik beliau yang telah diedarkan oleh seseorang. Siapakah orang itu?

Dalam perkara ini sudah tentulah orang berkenaan adalah orang yang mengenali rapat Elizabeth dan tidak menolak kemungkinan orang tersebut ialah teman lelaki beliau sendiri yang mungkin kecewa atas masalah peribadi lalu mensabotaj beliau.

Mengikut ceritanya pula, gambar bogel pelbagai posisi itu telah dirakamkan ketika Elizabeth Wong sedang tidur nyenyak dalam keadaan bertelanjang tanpa pakaian. Jadi siapakah lagi yang bersama dengan beliau pada ketika itu?

Sudah pastilah teman lelaki beliau sendiri. Mungkin akibat terlalu keletihan setelah mengadakan hubungan seks di ranjang dengan teman lelakinya maka beliau terus tertidur dalam keadaan berbogel dan peluang tersebut telah diambil kesempatan oleh teman lelakinya untuk merakamkan gambar bogel beliau.

Siapa yang bersalah dalam perkara ini? Elizabeth Wong mungkin menolak ia sebagai kesalahan dirinya dan tentulah beliau menyalahkan kepada pasangan seks beliau. Tidak mungkin hubungan seks tidak berlaku sebelum itu kerana apakah tujuan beliau mesti tidur berbogel sedangkan beliau bukan berseorangan?

Seandainya orang yang disiasat polis itu adalah wanita pula dan bukan seorang lelaki bermakna Elizabeth Wong pada ketika gambar bogelnya dirakamkan itu telah mengadakan hubungan rambang sejenis dan mencerminkan diri beliau adalah seorang "lesbian".

Apa pun keadaannya samada mengadakan hubungan seks dengan teman lelaki atau pun teman wanita, sebagai seorang ahli politik dan wakil rakyat, ianya dipandang hina di mata masyarakat umum.

Perkara yang salah adalah tetap salah di sisi peraturan kehidupan walau pun MB Selangor (PKR), YAB Tan Sri Khalid Ibrahim mengatakan itu adalah kehidupan peribadi Elizabeth Wong. Jika inilah yang disandarkan oleh MB Selangor itu apakah bermakna semua ahli politik boleh bebas menjalankan kehidupan peribadi mereka dalam apa cara sekali pun?

Elizabeth Wong tidak sepatutnya berkehidupan bebas sebegini kerana beliau haruslah ingat bahawa kini beliau adalah seorang wakil rakyat dan exco kerajaan negeri. Sikap dan kelakuan dalam kehidupan wajar dititikberatkan kerana ia akan menjadi perhatian umum.

Saranan oleh mana-mana pemimpin tidak kira dari Barisan Nasional atau pun Pakatan Rakyat sendiri agar Elizabeth Wong meletakkan semua jawatannya sebagai ADUN dan juga exco haruslah diterima dengan berlapang dada jika Pakatan Rakyat beranggapan mahu menjaga nama baik dan maruah kumpulan mereka khususnya PKR itu sendiri.

Jangan memberi sebarang alasan untuk mengasingkan isu ini kononnya berbeza dengan kes Dato' Seri Dr Chua Soi Lek yang dikaitkan dengan skandal seks dahulu sedangkan kalau mahu dikaji punca gambar bogel ini dapat dirakamkan adalah juga bermula di ranjang dan adanya unsur-unsur skandal seks yang sama.

Keburukan moral adalah tetap sebagai satu keburukan. Kepimpinan Pakatan Rakyat tidak harus menafikannya atau memutarbelitkan isu ini demi kepentingan mereka dan wakil rakyat mereka sendiri. Jangan sengaja mahu mengada-adakan terlalu banyak alasan-alasan sumbang.

Sekarang ini kita mahu mendengar apa pula komen para pemimpin PAS tentang isu ini kerana selama ini pantang melihat kesalahan pemimpin Umno dan Barisan Nasional maka mereka pasti akan menyalak.

Setelah babi dihalalkan, apakah seks pula bakal dihalalkan oleh Tuan Guru Nik Aziz dan Haji Hadi Awang sehingga gambar bogel Elizabeth terakam dan diedarkan? Janganlah memberi banyak alasan demi menghalalkan cara politik masing-masing.

Nampaknya bala dan malapetaka satu demi satu diturunkan Allah SWT kepada Pakatan Rakyat. Lagi kerap mereka mempersendakan kesucian nama Allah SWT, Al-Quran dan Al-Hadis dalam perjuangan mereka, lagi banyak bala yang menimpa mereka.

Jika mahu sedar, sedarlah. Jika tak sedar juga tak tahu lagi macam mana nak dinasihatkan.

P/S: Ada blogger kata lelaki itu adalah juga Ahli Parlimen PR yang namanya bermula dengan pangkal huruf "T" dan berakhir dengan huruf "A". Kalau mengikut renungan saya jika benarlah begitu bermakna orang itu tentulah Tian Chua, wakil rakyat Parlimen Batu, Kuala Lumpur. Wallahu'alam!

4 Responses
  1. Ismail Says:

    Salam PP apa kabar?

    Lama tak komen sbb sibuk sikit lately ni. Hot skrg isu bogel ye. Saya setuju wujudnya skandal seks spt kronologi yg disebut itu. PR biasalah sampai mampus pun depa takkan nak mengaku. Situ je dah nyata PR tak jujur.


  2. Salam kembali Ismail,

    Patut lama tak nampak rupanya sibuk. No problem.

    Isu ni memang hot sebab rakyat Malaysia semua suka topik seks ni. Asal-asal dulu yang mulakannya pun Tuan Guru Anwar Ibrahim la jugak. Sekarang dah berjangkit kat semua orang. Habis anak buah dia sendiri yang terpalit arang. Lawak betul.

    Tambah lawak lagi bila Elizabeth Wong yang seronok dengan boy friend dia tapi bila kantoi dia tuduh BN punya angkara. Haprak betul depa ni. Pandai buat pandailah tanggung. Apa pulak nak salahkan orang lain? Inilah jenis mangkuk yang baling batu sembunyikan tangan.

    Tanyalah sendiri punya boy friend. Memang depa Pakatan Rakyat ni semuanya tak ada akal. Ada otak letak bawah tapak kaki. In the first place siapa suruh amalkan kehidupan bebas dan seks bebas? Masa buat tak nak fikir.

    Elizabeth Wong ni since student lagi pun memang dah macam tu. Sesiapa pun boleh angkut dia. Merata orang bercakap hal dia sejak dulu, termasuklah kawan-kawan Pakatan dia sendiri pun.


  3. Anonymous Says:

    memang puak pr ni tak kan mengaku kesalahan sendiri. memang tepat sekali kata-kata Ismail di atas.

    isunya ialah elizabeth tak ada moral. moral bukan hanya terletak pada isu rasuah sahaja, yang selalu puak pr laungkan.

    bila dah ada kuasa, dia akan jadi riak dan takbur. petik jari saja, berduyun pak we datang. jadi dia pun tendang lah boyfriend lama.

    memandangkan pr dok rasa depa superior dan depa semua saja betul, ini bermakna depa tak boleh buat apa-apa kesalahan.

    bila ada kesalahan macam ni, kita kena hentam depa cukup-cukup.

    tapi yang hapraknya, depa nak tuding jari lagi pada orang lain. bagi excuse orang bn pun ada skandal seks lah etc.

    kalau begitu, semua samalah. apasal depa nak bising-bising pulak.

    ini semua belajar daripada anwar ibrahimlah. mana ada dia buat salah. semua dia betul.

    saya pun ingin melaungkan seperti kata Pemuda Pelapis, depa ni haprak betul.


  4. Anon,

    Terima kasih atas sokongan anda tapi tolonglah faham nota yang saya dah tulis di ruangan komentar tu. Next time kalau masih lagi guna Anonymous tanpa ada nama betul @ nama samaran, minta maaf saya tak akan siarkan komentar anda.

    Sekian dimaklumkan.