Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis
Salam sejahtera kepada semua pengunjung blog Pemuda Pelapis dan rakan-rakan bloggers yang dihormati sekalian.

Ini hanyalah makluman biasa sebagai menyusuli peringatan terdahulu sahaja. Nota peringatan bertulisan merah di atas sudah cukup jelas bagi memaklumkan kepada semua yang mahu meninggalkan komentar bagi topik-topik yang ditulis untuk dibincangkan.

Saya harap tidak perlulah berulang kali saya nyatakan perkara yang sama kerana kita semuanya sudah cukup dewasa untuk memahami apa yang telah ditulis dan diperingatkan.

Sila rujuk dan baca dahulu pesanan tuan empunya blog sebelum membuat sebarang komentar dan jangan terburu-buru menaip ulasan anda hanya kerana mahu menyertai tajuk-tajuk yang dibincangkan. Apa pun saya berterima kasih di atas penyertaan anda.

Lebih-lebih lagi kepada mereka yang mahu melempiaskan sifat ammarah kerana tidak bersetuju dengan mana-mana topik yang dibangkitkan, perlulah bersikap lebih rasional dan bukannya mempamirkan sikap biadab dengan mencarut dan sebagainya.

Peringatan ini khusus saya tujukan kepada penyokong Pakatan Rakyat (pakatan haram yang tidak berdaftar). Belajarlah hidup dengan lebih berhemah. Jangan jadi sampah masyarakat.

Sila letakkan nama sebenar atau nama samaran di awal komentar atau di akhir komentar anda jika sekiranya anda menggunakan "Anonymous". Bagi mereka yang tidak mematuhinya, jangan marah jika saya tidak menyiarkannya.

Banyak juga komentar yang menyokong yang tidak disiarkan kerana tidak mematuhi peraturan. Yang mencarut sudah tentulah saya tidak akan melayaninya. Hidup ini ada peraturan dan jika kita ikut peraturan maka barulah aman dan tenteram hidup kita.

Bagi pihak Pakatan Rakyat, disebabkan hidup mereka tidak ada peraturanlah maka mereka menyalak dan merusuh di tepi-tepi jalan tanpa mengira siang atau pun malam. Sampai masuk ke blog orang lain pun mereka nak lakukan perkara yang serupa.

Perilaku sedemikian menjadi kesukaan mereka, mungkin akibat jangkitan virus tegar daripada tingkahlaku ketua-ketua mereka.

Membidas pedas tidak menjadi masalah kepada saya tetapi biarlah beradab sebagai manusia yang tinggi nilai kesopanannya apatah lagi buat golongan Melayu yang juga mengaku Islam. Jangan pula sampai digelar sebagai haiwan.

Saya memilih lebih baik tiada sebarang komentar daripada melayani komentar yang langsung tidak berkualiti dan tidak bersangkut-paut dengan apa yang dibincangkan. Sesetengahnya menasihati saya supaya menutup blog kerana terlalu sakit hati dengan penulisan saya.

Kepada golongan ini saya nasihatkan agar tidak payahlah lagi menjenguk atau membacanya jika tidak tahan dengan sindiran saya kerana apa yang ditulis itu berlandaskan fakta dan hakikat berkaitan isu-su semasa.

Juga haruslah ingat bahawa ini adalah blog saya dan saya punya suka mahu menulis apa sahaja asalkan tidak melanggar undang-undang sebagaimana pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat yang tidak tahu dan tidak faham tentang undang-undang.

Kenapa agaknya ada yang sakit hati dan marah sangat? Jawapannya kerana terkena batang hidung sendiri. Bila terkena pada pihak lain mereka kutuk sakan tapi bila mereka yang terkena mereka melenting sakan.

Janganlah cuba mahu menegakkan benang yang basah dan melahirkan rasa tidak senang terhadap penulisan orang lain. Bersetuju atau tidak bersetuju, pilihan di tangan anda.

Saya tidak pernah memaksa sesiapa ke blog ini dengan mengacukan pisau atau pistol di leher cuma sekadar mempelawa dengan penuh budi-bahasa. Saya kira keterangan ini sudah padat dan jelas untuk difahami bersama.

Sekian dimaklumkan. Terima kasih.

0 Responses